Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketter: krukväxtersjukdomar
Läst 105 ggr
Randomel93
1

Hjälp, mina Monstera dör!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Tog över sticklingar då en väns katt åt hennes plantor och blev sjuk. Prövat Monstera tidigare som tvärdog hos mig så var nervös över att ta emot 5 sticklingar i somras och nu undrar jag om det bara är miljön i lägenheten som dom vantrivs i?

Jag har sån boll som automatiskt vattnar, jag har prövat spreja för fukt, jag har prövat ha nerdraget så det inte är så ljust, jag har prövat ha det uppdraget så att det blir ljust, jag har växtnäring för grönväxter men dom blir bara såhär vissna, ledsna och brunfläckiga, vad gör jag för fel? Dom planterades i augusti, en dog ganska omgående men den var i dåligt skick, en dog nu i veckan och nu har jag dessa tre kvar. Har också prövat metoden att inte pilla för mycket och det var då det började se visset ut.
Hjälp, det känns som att jag sviker min vän för det var en gammal monstera hon tog sticklingar från..

Jag har andra växter som stortrivs hos mig så därför börjar jag fundera på om lägenheten kanske är för kall eller något? För den är kall…

Kan jag kapa dom sjuka löven och vart klipper jag i så fall? Om det ens är ett alternativ

Tacksam för tips och hjälp innan det är försent.

iFokus AI
🤖

Det låter som att dina Monstera-sticklingar kan ha flera olika problem som påverkar deras hälsa. Här är några faktorer att överväga och åtgärder du kan vidta:

1. Ljus: Monstera växter trivs bäst i indirekt ljus. För starkt direkt solljus kan bränna bladen, medan för lite ljus kan hindra tillväxten. Försök att placera dem på en plats med filtrerat ljus.

2. Vattning: Övervattning är en vanlig orsak till problem med Monstera. Se till att jorden torkar ut något mellan vattningarna. Använd en jord som dränerar väl och undvik att låta växten stå i vatten.

3. Fuktighet: Monstera trivs i hög luftfuktighet. Om din lägenhet är torr, kan du överväga att använda en luftfuktare eller fortsätta att spreja bladen med vatten.

4. Temperatur: Monstera gillar varma temperaturer, helst mellan 18-27°C. Om din lägenhet är kall, försök att flytta växten till ett varmare rum.

5. Jord: Använd en väldränerande krukväxtjord. Om jorden är för kompakt kan det orsaka rotproblem.

6. Beskärning: Du kan klippa bort sjuka eller skadade blad. Klipp nära basen av bladet där det möter stammen. Detta kan hjälpa växten att fokusera sin energi på friska delar.

7. Näring: Ge växtnäring under växtsäsongen (vår och sommar) men undvik att övergödsla.

Om du har andra växter som trivs, kan det vara värt att jämföra deras placering och vård med Monstera-sticklingarna.

För mer detaljerad information om Monstera-vård, kan du läsa mer här: Monstera Deliciosa Care Guide och How to Care for a Monstera.

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
beem
0

Har du kruka med hål i botten. Det är ett måste då det annars kan bli för blött kring rötterna.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

[Undertaker]
0

#0: Skadan ser ut som edema! Vilket oftast sker av en eller flera skäl:

• Jorden är för kompakt —> Inte nog luftflöde
  • Jorden stannar fuktig för länge (kan förstärkas vid brist av ljus
  • Växten vattnas för ofta
  • Växten vattnas fel (alltså för lite/för mycket för storleken på rötterna)

I ditt fall ser jag helt klart att den står för mörkt. Monstera är ljushungrig och kan klara direkt solljus utomhus under sommaren. Så den behöver ett ljust fönster där solen skiner in i en lägenhet.
Växtens jord ska hinna torka mellan vattningarna. Hela jorden, inte vara topplagret.

Hade de rötter när du planterade dem? Gräv upp dem och kolla efter rot röta. Skär av alla ruttna delar.

[Undertaker]
0

Ett annat problem är att dina krukor är väldigt stora så jag fruktar att det dessutom bidrar till övervattnandet. Jag rekommenderar att blanda i en massa bark i jorden för att ha en luftigare blandning. Rötter behöver syre för att trivas och blöt jord som dessutom förblir kompakt kan inte erbjuda nog luftflöde.

[Undertaker]
0

Vill man fuska och göra det enklare med vattnandet funkar annat självbevattnande kruka med till exempel Pon eller seramis bra. Då minimerar man även risken för röta.

Randomel93
0

Ljus ska jag åtgärda direkt, ska öppna upp mer från gardinerna, men jag tror inte det är Övervattning, jag har sån där boll man fyller på så den tar själv och jag har nästan inte behövt fylla på den alls så nu när jag skriver det så undrar jag om inte det kan vara undervattning jag gjort fel?

[Undertaker]
0

#5: Bollen släpper vattnet i beroende av hur blöt substratet är. Är substratet ”mättat” så tar det inte upp mer vatten. Problemet med dessa bollar är just att man på så vis kan just övervattna. Övervattna har inget direkt med mängden vatten att göra utan mycket mer hur ofta man vattnar och hur länge jorden stannar fuktig. Fuktig jord tillåter inte rötter att andas och kan även leda till edema (fläckarna dina blad har) där växten tar upp mer vatten än vad cellerna klarar. Kan rötterna inte andas så riskerar man rot röta, gula blad, en slokande växt.
Skadan den har kan enbart vara Övervattning, inte undervattning.

[Undertaker]
0

Utöver det så bidrar detta till övervattning: Dåligt ljus —> växte bedriver mindre fotosyntes och växter mindre —> växten behöver mindre vatten —> jorden stannar fuktig längre.

Randomel93
0

Okej tack! Ska testa dina förslag, håll tummarna för mig 😅

[Undertaker]
0

#8: Du får gärna uppdatera här! Framförallt kring hur rötterna utvecklats. Just då brist på tillväxt där förstärker min teori kring möjliga orsaker.

Maleficum
0

Skulle, som Undertaker nämner, tro det främst är Övervattning som är problem. Min Monstera vattnar jag när jag kommer ihåg så den torkar upp rejält emellan vattningarna (kan gå veckor ibland då den står inne i extrarummet där den ofta glöms bort 🫣) och då är den oftast snustorr rakt igenom.

Har även med stor lycka haft monstera i enbart lekakulor i självvattnande kruka, det minskade risken för vattningsproblem och den fick gott om luftflöde till sina rötter (den vill ju gärna ha luftrötter).

Så mer ljus och låt dem torka upp ordentligt innan du slänger på en skvätt vatten igen och lycka till.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Randomel93
0

#10: menar du typ något sånt här med bara lecakulor? Eller missförstår jag?

https://www.ikea.com/se/sv/cat/sjaelvvattnande-krukor-20495/

Om du vill ha växter hemma men är borta mycket (eller helt enkelt bara väldigt upptagen eller glömsk), kan självvattnande krukor vara en lösning. De håller jorden fuktig så att växterna kan frodas även om de inte vattnas regelbundet. Kolla in vårt sortiment av självvattnade krukor, välj dina favoriter och kom igång med odlandet.
Maleficum
0

#11: Liknande. Den jag haft har varit en kruka med "insats" och påfyllnad i rör ovanifrån.

Liknande denna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Praktisk bevattningskruka med långtidsbevattning som ger växterna jämn vattentillförsel. Den tydliga mätstickan visar när det är dags att fylla på vatten.
[Undertaker]
1

#10: Min är i Pon! Så liknande princip! IMG_9699.jpeg

[Undertaker]
0

Den har jag en Monstera Obliqua ”Peru” i självbevattnande kruka med jord dock. Men där är tricket att man låter den torka upp helt innan man fyller på med vatten igen. Det behövs ej när man har leca, Pon, seramis eller annat helt inorganiskt som tillåter luftflöde.