Övervattning
Vad innebär övervattning?
Övervattning är ett av de vanligaste problemen för krukväxter, men det missförstås ofta. Det handlar inte om mängden vatten du ger vid ett enskilt tillfälle, utan om hur ofta du vattnar och hur stor krukan är i förhållande till växtens rotsystem.
Varför blir det ett problem?
Rötter behöver inte bara vatten utan också syre. När jorden är blöt för länge fylls syrefickorna i jorden med vatten, vilket leder till syrebrist. Då försvagas rötterna och kan till slut börja ruttna. Detta kallas rotröta och kan i värsta fall döda växten.
Hur hänger krukans storlek ihop med övervattning?
Lagom stor kruka
När krukan matchar växtens rotsystem kan man vattna igenom hela jorden. Växten hinner då ta upp vattnet innan jorden blir stående fuktig för länge.
För stor kruka
Om det finns mycket mer jord än vad rötterna når, kommer fukten i ytterkanterna ligga kvar länge. Växten kan inte utnyttja allt, vilket skapar risk för övervattning.
Hur ska man vattna i olika krukor?
🌱 I en lagom stor kruka: Vattna igenom hela jorden så den blir jämnt fuktig.
🌱 I en för stor kruka: Vattna främst kring växten där rötterna finns, inte hela krukan. Resten av jorden kan gärna förbli lite torrare.
🌱 Utan dränering: Vattna sakta för att hela jorden ska bli fuktig utan att du ger för mycket vatten. Är krukan av glas kan man se hur jorden suger åt sig vattnet, annars får man gå på känsla och förnuft.
Tips för att undvika övervattning
🌱 Känn på jorden innan du vattnar – stick ner ett finger några centimeter. Känns den fortfarande fuktig? Vänta.
🌱 Lyft på krukan
🌱 Lär känna växtens behov – vissa växter vill torka upp helt mellan vattningarna, andra vill ha jämnare fukt.
🌱 Anpassa krukstorlek – plantera inte alltid om i en mycket större kruka. Ta bara en som är något större än rotklumpen.
🌱 Vattna hellre ordentligt men mer sällan än lite och ofta. Det gör att rötterna stimuleras att växa djupare och starkare.
Då gör jag kanske rätt i alla fall 😉
De flesta av mina växter får vatten var 10-14 dag och då vattnar jag så att jag ser att det kommer vatten på fatet.
De som har överlevt detta system verkar trivas bra🙂
Sedan har jag vissa plantor jag vattnar oftare
/Maria