Krukväxter iFokus

Krukväxter

Läst 356 ggr
Caeli
5

Årets novemberkaktusar

Nu är det väl dags för årets novemberkaktusar? Någon som har några fina blommor att visa upp?

Pyttelite
1

Jag har en som har en hel del knoppar som står på balkongen.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
2

Har två julkaktusar, men ingen av dem har några knoppar - vad jag sett än så länge åtminstone.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
1

Jag har två som blommar, får se imorgon när det är ljust om de vill vara med på bild 😊

/Désirée

Pyttelite
1

#3: Så trevligt - mina ska vara oranga men får se om de verkligen är det när knopparna slår ut.

Ulla
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Novemberkaktus, Julkaktus. Vad är skillnaden?
Så här såg min ut förra året. I år har jag nästan lyckats ta livet av den. Vattnade först för mycket och sedan för litet.😢

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

JMW
4

Jag tror det är så att julkaktusen inte har flikiga blad. De är jämna med släta kanter.
Den oranga i #5 är nog helt säkert novemberkaktus.

Jag har en jättestor Julkaktus som nu är full med små knoppar.

Pyttelite
3

Ulla
2

#7: Tack för länken! Då är det definitivt en novemberkaktus som jag har.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

JMW
2

Oj då, spännande länk.
Min Julkaktus är säkert bortåt 40 år vid det här laget. Hade ingen aning om att de är svåra att få tag i.
Jag har förökat den ett antal gånger genom åren och gett bort.
Om jag kommer ihåg så ska jag fota den.

Lillyrod
4

Mycket av dessa blommor har vissnat men det kommer fortfarande nya knoppar på den.
Så här såg den ut förra veckan.

• Redigerat 2020-11-15 19:57 av Lillyrod
DesK
1

#10 är Lillyrod, waow så vacker! Vill också ha en vit….

/Désirée

Pyttelite
1

#10: Verkligen fint!

MonicaLagerquist
1

Så fint med vita.Jag har en liten som jag tagit som skott hemma hos min pappa.Hoppas att få knopp och blom på den i år

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu när jag tittade efter så ser jag att det är knopp i min.

Pyttelite
0

#14: Tjusigt - roligt att se att de egna sticklingar man planterat går i blom.

MonicaLagerquist
2

#15 Ja visst är det så.

Carmarino
2

Kollade mina två novemberkaktusar nu, men ingen av dem visar minsta tendens till knoppar. Däremot verkar det komma några nya "leder".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2

Äsch, glömde fota. Svårt också med ljuset men imorgon ska vi ju få sol.

DesK
3

Mina novemberkaktusar idag 😊 Skulle gärna vilja ha några vita också 😊

/Désirée

Pyttelite
1

#19: Fin blomsterprakt!

DesK
1

#20 Tack, detta trotts att jag är periodare, som har en förmåga att glömma mina krukväxter i perioder

/Désirée

Pyttelite
2

#21: Det är ett perfekt läge för den här typen av kaktusar.

De mår bara bra av att glömmas bort.

DesK
1

Aha, så det är därför de blommar så fint 😊 Under den ljusa och soliga tiden får de antingen stå långt in i det rummet eller i ett annat rum med mindre sol. När det börjar mörkna, så ställer jag dem i sydvästfönsterna, där de får stå till våren kommer 😊

/Désirée

Carmarino
2

#19: Mina två är vita, fast med lite rosa i mitten. (Bilden är från förra året, nästan exakt på dagen för ett år sedan.)

MonicaLagerquist
4

Jag ska nog göra ett försök att hitta en vit.
Fast jag vet inte hur jag ska få plats med den.Fullt i alla fönster.

JMW
3

Det kan aldrig bli fullt 😆

När det blir fullt i fönstren så hänger jag i taket, ställer på golvet, på möbler osv. 🤣

Carmarino
2

#25: De har ju en viss förmåga att bre ut sig åt alla håll och kanter. 😊

Min vita fick jag som skott av en kusin för länge sedan. När en gren bröts av på den en gång, så stack jag bara ner den i en kruka jord och den rotade sig snabbt. Med tanke på att skottet jag fick började blomma ca en månad efter jag fick det (och då var det inte planterat när jag fick det), så är det nog rätt bra växtkraft i den. 👍🙂

• Redigerat 2020-11-19 10:28 av Carmarino
Denna kommentar har tagits bort.
Caeli
6

Här är en bild på min!

novemberkaktus

• Redigerat 2020-11-20 17:23 av Caeli
Pyttelite
2

Oj vilken kaskad!

DesK
2

#29 Caeli Såå fin! 😊💚

/Désirée

Carmarino
3

#29: Jättefin och härliga färger.

Caeli
2

#30, #31, #32 Tack!

Blommar mest på denna sidan som står mot fönstret. Vågar ju inte vrida på den… 😁

Carmarino
2

#33: De brukar blomma mest på sidan som vetter mot ett fönster. Det är svalare där nämligen. 😊

DesK
1

Mina blommade ungefär lika mycket runt om, men vi har ju inga element i det rummet, bara en luftvärmepump, som inte är igång än.

/Désirée

Carmarino
2

#35: Ja, då blir det jämnare blomning. De vill ha det svalt för att blomma. Min mor hade sina i amplar på sin inglasade balkong. Där fick de också blommor runt om för det var lika svalt överallt.

[SonjaG]
3

Jag har en kaktus som har en del knoppar. Men de står helt still. Det händer inget med dem. Endast en knopp slog ut.
Vad kan jag göra för att trigga den?
Nån som har ett tips?

Carmarino
2

#37: Om den inte redan gör det, ställ den på ett så svalt ställe som möjligt. Vattna sparsamt.

Pyttelite
3

#37: Var försiktig bara!

Det är lött hänt att kaktusen tappar knopparna om man flyttar på den då den knoppas.

[SonjaG]
2

Tack för era svar.
Den står på soffbordet mitt i rummet. inte kanske svalaste platsen. Men ljust och ingen sol på den.
Och jag vänder den inte. Den har bara tappat en knopp. Får minimalt med vatten.

Caeli
2

#40: Nu vet jag inte om jag gör rätt men jag ger mina vatten som vanligt + lite näring under knoppsättning och blomningstid. Upplever att det är en ganska törstig växt.

Pyttelite
1

#41: Under sommaren kan den gärna få skrumpna lite och behöver knappt något vatten sen kan man öka på under blomning med svag näringslösning.

Oavsett tips och råd verkar ju din kaktus stormtrivas.

Carmarino
2

#40: Om den inte är jättestor, och du har plats, så är ett norrfönster en bra placering. Där brukar det vara lite svalare.

Carmarino
2

#41: Ja, de dricker en del, men mår inte dåligt av en torkperiod då och då, bara den inte blir för lång. Däremot är det inte bra om jorden är ständigt fuktig. Låt den torka upp ordentligt mellan vattningarna. De är väldigt tåliga.