Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettträdgård
Läst 151 ggr
Pyttelite
4

Fallfrukt – släng den inte, ta vara på den! 🍎

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När sensommaren och hösten kommer börjar trädgårdarna fyllas av äpplen, päron och plommon. En del av frukten hamnar i korgen, men mycket blir liggande på marken. Det kan kännas som ett problem, men fallfrukt behöver faktiskt inte vara skräp. Det finns många saker man kan göra med den.

Börja med att sortera

All fallfrukt behöver inte slängas. Plocka först upp frukten och sortera den. Frukt som fortfarande är fast och fin kan ofta användas precis som annan frukt. Den kan till exempel bli paj, mos, chutney, saft eller kompott.

Frukt som bara har fått några stötskador går också ofta att använda. Skär bort de skadade delarna och använd resten. Däremot är det bäst att kasta frukt som är möglig eller kraftigt angripen.

Gör must eller juice

Har man mycket äpplen kan man låta dem bli äppelmust. Det är ett roligt sätt att ta hand om stora mängder frukt, särskilt om man har flera äppelträd.

På många håll finns musterier eller föreningar som tar emot äpplen under säsongen. Ibland kan man till och med lämna in sina äpplen och få must tillbaka.

Koka sylt, mos och chutney

Fallfrukt som fortfarande är fräsch kan bli riktigt god. Äpplen passar utmärkt till äppelmos och äppelkaka, medan plommon kan användas till sylt eller chutney.

Det behöver inte heller vara avancerat. Ibland räcker det att skära frukten i bitar, koka den mjuk och tillsätta lite socker och kryddor efter smak.

Dela med andra

Har man mer frukt än man själv kan ta hand om kan man fråga grannar, vänner eller familj om de vill ha. Många blir glada över att få gratis äpplen eller plommon.

Ett annat tips är att lägga ut en fråga i en lokal grupp och berätta att man har fallfrukt att skänka. Då kan någon annan få glädje av frukten istället för att den går till spillo.

Kompostera det som blir över

Det som inte går att äta kan ofta komposteras. På så sätt får man tillbaka näringen till trädgården istället för att bara kasta frukten.

Det är också bra att regelbundet plocka bort rutten frukt från marken. Det kan minska risken för att sjukdomar och skadedjur sprids till friska träd.

Ett tips från trädgården

Kanske är det bästa tipset att inte se all fallfrukt som ett problem. Ett träd som ger mer frukt än man hinner äta är egentligen ett ganska trevligt lyxproblem. Med lite fantasi kan äpplen och päron som annars hade blivit liggande på gräsmattan förvandlas till must, mos, paj, sylt eller något helt annat.

Vad brukar du själv göra med all fallfrukt – har du något bra tips eller recept som du vill dela med dig av?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
1

I år är mina äpplen tyvärr oerhört angripna av äppelvecklarlarver eller rönnbärsmal. Då skall man inte lägga i kompost utan köra iväg dem.
Mina barn som bor i lägenheter tar hem kassar och ställer ut till glada grannar.
Ett annat skäl att inte låta äpplen ligga kvar på marken är att de drar till sig råttor. Enligt Anticimex är fallfrukt och fågelmatning de största dragplåstren för råttor.
Att torka äpplen är också suveränt, jag har burkar hela vintern med torkade äpplen och päron.
Har man gott om plats i frysen kan man frysa in äpplen i klyftor till pajer senare i vinter. De blir ofta blöta när de tinar, men att halvtorka dem innan man fryser dem funkar bra.

Pyttelite
0

#1: Bra tips - jag tar gärna emot förslag om päron om någon vill dela med sig. 🍐

Sindri
1

Inkokt päron med vanilj. Kan frysas i plastpåsar för att tas fram i vinter till t ex mintpäron som många gillar (men inte jag), eller päronkaka, toscapäron, pajer, fruktsallad, päronmarmelad (supergott till ostbrickan) mm. Och som sagt var torkas.

Pyttelite
0

#3: Förmodligen en korkad fråga men när du fryser in har du med sockerlagen då?

Sindri
0

#4: Finns inga korkade frågor.
För det mesta silar jag av den och använder 2-3 gånger till. Men visst kan man frysa in den, tar lite mer plats bara. Eller dricka upp den. Det blir alltid lite vätska när man tinar så jag brukar lägga dem i ett durkslag. Skall man koka marmelad eller gelé använder man såklart lagen också.

Pyttelite
0

#5: Låter bra att kunna återanvända har du olika varianter på lagen eller kör du alltid vanilj?

Carmarino
0

#6: Man kan använda lagen till Savaräng/Savarin också. Min svägerska brukar göra det och använder då persikor och ananas på burk. Lagen använder hon till kakan. Det går lika bra att göra det på konserverade/inkokta päron.

https://matklubben.se/recept/savaraeng/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sockerkaka gjord på eget recept, kakmix eller nedanstående recept!
Pyttelite
1

#7: Bra tips - får se om det blir ngn lag.

Sindri
0

#6: Jag kör alltid vanilj, men jag har sett recept med kryddnejlika.

Pyttelite
0

Nu har jag halvt om halvt misslyckats med chutney - minskade sockermängden och resultatet blev inte en marmeladliknamde massa utan ganska vattnig.

Den smakar gott men utseende skulle kunna vara bättre - någon som har avhjälpande tips?

Sindri
0

#10: Om smaken är ok så sjud den lite till så förångas vätskan.

Pyttelite
1

#11: Ok - den skulle ju bli sirapslik ☹️

Svårt med att få till mängden då det bara står antal och det är dels olika storlekar på frukten och dels en del skador.

Antar att det funkar att upphetta på nytt - gav upp efter ett tag.

Borde förmodligen inte minskat ner på sockermängden första gången.

Maleficum
1

#6: När jag gjorde inkokta päron använde jag ingefära. Blev supergott (om man gillar ingefära såklart).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
1

Känner man någon med stall/hästar så kan man fråga om dem vill ha äpplen. Där jag rider brukar hästägare med träd ta med äpplen som man kan ge till hästarna (speciellt de små är väldigt smidigt att ta med i fickan när man ska hämta/lämna från hagen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sindri
0

#12: Det är ju sockret som blir som sirap när det kokas. Du kan ju fuska med lite pektin.

Pyttelite
0

#15: Misstänker att det kan vara så - tog mindre socker eftersom det kommenterades att det var för mycket socker i receptet ☹️ Borde följt grundreceptet innan jag ändrade.

Sindri
1

#16: Om man tycker det blir för sött kan ett par droppar citron hjälpa. Hjälper till att konservera också. Jag klämmer alltid i lite citron i alla marmelader och sylter jag gör och det smakar inte citron om dem.

Pyttelite
1

Här kommer ett tips på syrade äpplen 🍎

https://kolhydrater.ifokus.se/discussion/1353757/syrade-applen