Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketter: frågorkrukväxteramaryllis
Läst 119 ggr
Sindri
1

Mina amaryllisar vill inte vila.

Vad gör jag? De har stått ute hela sommaren och flera av dem har blommat i sommar. För flera veckor sedan ställde jag dem i ett hörn ute där de inte får varken regn eller sol och det har varit rätt kallt vissa nätter. Men alla bladen är hur gröna och fina som helst. Jag vill ju lägga dem till vila några veckor innan jag sätter om dem. Tips?

• Redigerat 2026-09-25 05:26 av Pyttelite
iFokus AI
🤖

Amaryllisar behöver en viloperiod för att blomma igen. Här är några steg du kan följa för att hjälpa dem att gå in i vila:

1. Minska vattningen: Sluta vattna amaryllisen helt och låt bladen vissna naturligt. Detta signalerar för löken att det är dags att gå in i vila.

2. Förvara mörkt och svalt: När bladen har vissnat, klipp av dem och förvara lökarna på en mörk och sval plats, helst mellan 10-15°C. En källare eller ett svalt förråd kan fungera bra.

3. Vila i 8-10 veckor: Låt lökarna vila i 8-10 veckor. Under denna tid ska de inte vattnas eller störas.

4. Plantera om: Efter viloperioden kan du plantera om lökarna i ny jord och börja vattna försiktigt. Placera dem i ljus och värme för att stimulera ny tillväxt och blomning.

Genom att följa dessa steg kan du hjälpa dina amaryllisar att få den vila de behöver för att blomma igen.

Källa: Plantagen

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Pyttelite
0

Jag som aldrig får tummen ur skulle ställa in dom så att de fick vissna ner på en torr och mörk plats men det finns förmodligen flera bud.

Kollade just i en blomsterhandel och där såg det ut som de både kapat blad och rötter - men de vet ju troligen vad de gör.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
2

#1: Det tycker jag inte de verkar göra. Hela vitsen med att låta bladen vissna ner är ju att näringen i dem ska gå tillbaka till löken så att amaryllisen kan få kraft att börja blomma igen. Inte förrän de har vissnat ner så ska man ta bort dem.

Har själv aldrig brytt mig om att ge dem vintervila mörkt och svalt. De står i samma fönster året om, dit solen sällan når och det är också det svalaste rummet i lägenheten, men ändå inte särskilt kallt. Inte heller har jag planterat om dem någon gång, men det är mer på grund av lathet. Å andra sidan så har ju amaryllisar allt de behöver i löken. De kan ju sättas i glasvaser med rötterna enbart i vatten, och de blommar ändå.

Däremot är det rätt svårt att få dem att blomma till jul, eftersom det inte är deras naturliga blomningstid. De vi köper i affärerna till jul är uppdrivna för att bli klara till jul, men i hemmet brukar de följa sin naturliga rytm och blomma vår/sommar. Åtminstone gör mina det. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2

#1: Är inte slutet av september tidigt att lägga dem till vila?

#2: I år följer jag Carmarinos kloka råd här ovanför. Min har stått i ett norrfönster - dock inte bakom gardinen - och jag har passat den som en vanlig krukväxt. 🙂

Sindri
2

Alla blommar i januari, och några även på sommaren. Tror det var 6-7 stycken som blommade mellan juli - augusti, både vita och röda.
Det som förvånar mig är att bladen är så gröna och friska fortfarande trots att de står i ständig skugga och inte får något vatten.
Jag brukar inte plantera om dem, ställer ner dem i ett förråd med fönster och tar fram dem i slutet på november och börjar vattna.

Carmarino
2

#4: De är rätt livskraftiga. Förmodligen är det mycket näring kvar i lökarna, så det är därför bladen fortfarande är så gröna.

Mina får bara en skvätt vatten utan näring då och då, inte ens varje vecka, och deras blad är också kraftiga och gröna.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2026-09-25 05:49 av Pyttelite
Sindri
2

Någonstans läste jag att man inte behöver gödsla amaryllis. Det är under kyla som det samlas näring i löken. Låter märkligt, men det är nog sant eftersom de kan blomma år efter år. Det händer dock ibland att en lök skrumpnar ihop, och jag har inte lyckats ta reda på varför.
Jag antar att lökarna behöver stå i kyla åtminstone en månad innan jag tar fram dem i värmen igen i mitten på november, och jag vet inte riktigt om jag skall skära av bladen eller inte.
De har bara ett par veckor på sig nu att vissna ner.

Pyttelite
2

1. Nej, näringen "samlas" inte under kylan.
Det är snarare bladen under tillväxtperioden som producerar och lagrar energi i löken. Därför är det viktigt att låta bladen vara kvar och växa efter blomningen och under sommaren. RHS rekommenderar faktiskt regelbunden gödsling under den aktiva tillväxten, ungefär varannan vecka med svag, balanserad näring.

Så påståendet "man behöver inte gödsla, för näringen samlas när löken står kallt" är alltså inte riktigt rätt. Kylan är en viloperiod – inte en period då löken bygger upp näring.

2. Du behöver faktiskt inte kyla amaryllis för att få den att blomma.
Det här är kanske den mest överraskande saken. Hippeastrum behöver inte den köldbehandling som exempelvis tulpaner, hyacinter och många andra vårlökar behöver. RHS anger att amaryllis kan få en viloperiod på ungefär 1–2 månader svalt och torrt, men det är framför allt en metod för att styra blomningen och få löken att gå i vila.

En temperatur kring 10–13 °C under vilan är en vanlig metod. Den behöver inte stå kallt i kylskåp, och framför allt ska den inte utsättas för frost.

Ska du klippa av bladen nu?

Nej – inte medan de fortfarande är gröna.

Det här är förmodligen den viktigaste saken för att få stora, välfyllda lökar som blommar igen.

Låt bladen sitta kvar så länge de är gröna och fungerar. När du slutar vattna inför vilan kommer de så småningom att gulna och vissna. Först då kan du klippa bort dem. RHS anger också att bladen kan klippas när de gulnat och löken går in i vila.

Så om dina lökar fortfarande har gröna blad nu i slutet av september skulle jag inte försöka tvinga fram en snabb nedvissning bara för att hinna till mitten av november.

Men dina "bara ett par veckor" då?

Här skulle jag göra så här:

• Nu: Låt bladen vara kvar och fortsätt ge ljus.

• Gödsling: Om de fortfarande är gröna och växer kan du ge svag näring, men när du börjar förbereda vilan slutar du gödsla.

• Börja minska vattningen: Låt jorden torka upp successivt.

• När bladen gulnar/vissnar: Klipp bort dem.

• Vila: Ställ löken torrt och svalt, ungefär 10–13 °C om du har möjlighet. Mörker är inget problem under den här perioden. RHS beskriver både en 8–10 veckors sval period och en enklare metod med 1–2 månaders torr vila. RHS

• När du vill starta om: Ta fram den, ställ den ljust och varmt och börja vattna försiktigt. Därefter ökas vattningen när tillväxten kommer igång.

Om du vill få blomning ungefär till jul, är det dessutom inte nödvändigtvis optimalt att vänta tills mitten av november. En Hippeastrum brukar kunna blomma ungefär 6–8 veckor efter att den planterats/startats, även om det varierar mellan sorter och lökar.

Varför skrumpnar då en lök?

Det här är också intressant. En viss skrumpning under vilan är inte automatiskt ett problem. Löken använder sina lagrade reserver och kan bli mindre.

Men om den blir kraftigt mjuk, ihålig eller väldigt lätt, eller om det finns bruna/mjuka partier, kan det handla om exempelvis röta eller annan skada. Övervattning är en särskild risk eftersom löken ska hållas torr under vilan. RHS nämner också svampsjukdomar och vissa skadedjur som möjliga problem.

Det finns alltså en ganska logisk förklaring till att dina lökar kan blomma år efter år: de laddar upp under sommaren medan bladen arbetar, och sedan använder de lagret under vila och blomning. Det är inte själva kylan som laddar löken.

Och en sak till: om dina lökar står ute nu skulle jag vara försiktig med att låta dem stå ute tills riktig höstkyla. Hippeastrum är frostkänsliga.

Länk till RHS:

https://www.rhs.org.uk/plants/hippeastrum/growing-guide?

Get tips for growing Hippeastrum (amaryllis) successfully. Enjoy stunning blooms year after year with simple care steps.
  • Redigerat 2026-09-25 08:17 av Pyttelite
Carmarino
2

#7: Min erfarenhet är att löken även kan skrumpna av ålder, om den inte fått tillräckligt med näring från bladen och lagom med vatten.

Sindri
1

För många år sedan brukade jag gräva ner lökarna i jorden på sommaren. Uppenbarligen glömde jag några för nästa vår blommade två st under ett äppelträd. De måste ha varit väldigt härdiga för det var på den tiden det var riktiga vintrar.