Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketterkrukväxterartikel
Läst 123 ggr
[Undertaker]
2025-10-29 07:00
2

Pon

Pon – det moderna substratet för enkel och hälsosam växtvård

Pon har på senare år blivit ett populärt alternativ till traditionell jord, särskilt bland växtentusiaster som vill kombinera enkel skötsel med optimal växthälsa. Substratet används ofta i semi-hydroponiska system, där växten får tillgång till både luft och vatten via en vattenreservoar.

Vad är pon?

Pon är ett mineralsubstrat som består av en balanserad blandning av bland annat pimpsten, zeolit, lava och ibland en mindre mängd gödsel eller näringstillsats. Till skillnad från jord är pon nästan helt fritt från organiskt material, vilket gör det motståndskraftigt mot de flesta skadedjur och svampangrepp.

Många varianter av pon– särskilt från kända märken som Lechuza – kommer förgödslade, det vill säga att de redan innehåller näring för flera månaders användning (exakt antal månader står på förpackningen).
🌱 Under denna period behöver du inte tillsätta extra näring, eftersom substratet redan innehåller tillräckligt för växtens behov.
🌱 När näringen börjar ta slut kan du gradvis börja tillsätta flytande växtnäring i bevattningsvattnet.

Men även förgödslat pon kan påverkas av miljön:
🌱 Vid dåligt luftflöde eller låg ljusnivå kan ytan få mögel, ofta ofarligt men fuktbetingat.
🌱 Vid bra ljus och hög luftfuktighet kan det istället bildas gröna alger på ytan, särskilt om vattennivån i reservoaren är hög.

Dessa fenomen är mest estetiska problem och går ofta bort av sig själva när luftflöde eller ljusförhållanden ändras.

Hur används Pon i semi-hydro?

Semi-hydroponisk odling innebär att växtens rötter står i ett substrat som håller kvar fukt och näring, medan en vattenreservoar i botten förser växten med det den behöver genom kapillärverkan.

De flesta växter, till och med kaktusar, kan man ha i pon! Det lämpar sig framförallt för växter som inte gillar att torka ut men som lätt får rotröta.

Så här fungerar det:
🌱 Växten planteras i en kruka med dräneringshål eller ett självvattnande system.
🌱 I botten finns en vattenreservoar som du fyller med vatten och (vid behov) näring.
🌱 Pon håller lagom mycket fukt och släpper igenom luft, vilket förhindrar rotröta.
🌱 Rötterna söker sig ner mot fukten i reservoaren, vilket främjar ett starkt och hälsosamt rotsystem.

Fördelar med att odla i Pon

🌱 Mindre risk för Övervattning – Pon håller lagom fukt utan att bli kompakt eller blöt.
🌱 Bättre syretillgång – luftiga partiklar ger rötterna syre och förebygger röta.
🌱 Lättare underhåll – vattna mer sällan tack vare vattenreservoaren.
🌱 Renare och mer hygieniskt – ingen jord innebär mindre smuts och färre jordlevande skadedjur.
🌱 Stabil struktur – till skillnad från jord bryts inte Pon ner med tiden, vilket gör det långlivat.

Lechuza – pionjärerna inom Pon och självvattnande system

Det tyska märket Lechuza är en av de mest kända tillverkarna av Pon och självvattnande krukor. Deras Lechuza-Pon är särskilt framtaget för att fungera perfekt med deras självvattnande planteringssystem, där varje kruka har en inbyggd reservoar och en vattennivåmätare. Bygger man system själv måste man tänka på att det finns olika storlekar av Pon och att mindre storlekar riskerar att trilla igenom dräneringshålen.

🌱 Lechuza-Pon innehåller zeolit som stabiliserar pH-värdet och binder näring.
🌱 Den porösa strukturen gör att syre och vatten fördelas jämnt.
🌱 Substratet kommer förgödslat – med näring som räcker i flera månader.
🌱 Det kan användas både för omplantering och som tillsats i andra substrat.

Källor:

• Ultimate Guide to Growing Indoor Plants in PON (Lechuza PON) – Love That Leaf blog
  • LECHUZA-PON Plant Substrate 12 liter – Lechuza produktinformation
  • Cost Comparison: LECA vs Lechuza Pon vs DIY Pon – LECA Addict blog
  • Lechuza Pon vs SYBASoil: Which Should You Choose? – Sybotanica blog
  • Lechuza-PON Mineral Substrate (USA) – Lechuza US webshop
  • All About Growing Plants In PON – YouTube video
  • Redigerat 2025-10-27 08:54 av [Undertaker]
Maleficum
2025-11-09 17:47
0

Ska nog ta och kika på PON till mina hoyor, låter som det är superbra substrat att ha till dem i sina självvattnande krukor (nu har jag jord uppblandat med bränd lera men är inte helt nöjd med det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Undertaker]
2025-11-09 18:06
0

#1: Alla mina hoyor är i pon och de är väldigt nöjda! Generellt så finns det en del arter jag just föredrar att ha i pon.

Maleficum
2025-11-09 18:11
0

#2: Har främst hoyor för det är några av få växter som trivs hos mig (iaf de mer tjockbladiga varianterna, har testat en tunnbladig variant men de tar jag tyvärr död på). Dem och paradisträd.
Och gullranka men de växer ut ur akvarierna och stormtrivs med det.

alva03
2026-05-31 15:22
0

rekommenderar verkligen pon!

MVH Alva <3

Maleficum
2026-05-31 15:55
0

Jag har ganska nyligen planterat om alla mina hoyor (och de flesta av mina andra plantor) i pon och hittills verkar det funka väldigt bra. Men störst utmaning är att se hur de kommer klara sommaren med begränsad Vattning under perioder. Passade även på att byta till mer enhetliga krukor.

alva03
2026-05-31 16:45
0

#5: tycker själv pon gör det enklare att resa bort. Små krukor kan man ställa i en stor plastlåda och fylla den några cm med vatten. Större har nog reservoir tycker jag.

MVH Alva <3

Maleficum
2026-05-31 17:57
0

#6: Har självvattnande krukor men de små rymmer inte supermycket vatten i reservoaren (kanske 3 dl eller så). Men hoppas de ska hålla tillräckligt länge mellan att någon kommer och vattnar. Men smart tips annars att ställa dem i en större låda att fylla vatten i! Kanske ska fixa en sån lösning för de mindre krukorna (de stora rymmer nästan 1 liter så de borde klara sig om någon bara fyller på vatten varje gång de är på besök).

Har några paradisträd jag brukar gräva ner i rabatten ute under sommaren (bor i lerkrukor) som jag också bytte till pon så får se hur det funkar i år (kanske inte alls funkar när det inte blir "jord mot jord") men får instruera att de också ska få vatten när någon är förbi (en är gammal med riktigt tjock stam så den borde klara sig rätt bra även om det blir torrt).