Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketterkrukväxterartikel
Läst 54 ggr
[Undertaker]
2025-09-11 07:25
5

Vattning

Din växt behöver bara lite vatten… eller? Att vattna växter kan vara mer nyanserat än det verkar. En vanlig orsak till att framförallt nya plantföräldrars plantor dör är Övervattning. Denna guide ska hjälpa dig att förstå hur man vattnar plantor.

När ska jag vattna mina växter?

🌱 Hur ofta du behöver vattna beror på art, jord, luftfuktighet, ljus, temperatur, krukmaterial och mer. Det är inte så enkelt som att bara säga ”vattna en gång i veckan”!
🌱 Välj en lämplig jordblandning och kruka. Det gör det svårare att göra vattningsmisstag.
🌱 Observera dina växter när de behöver vatten. Vissnar rankorna? Blir bladen skrynkliga? Många växter visar när de är törstiga.
🌱 Kontrollera jorden. Stick ner fingret eller använd en fuktmätare. Vattna inte om det är för blött.
🌱 Lyft krukan. Om den känns tyngre än vanligt håller den fortfarande kvar vatten.
🌱 Kombinera dessa faktorer för att skapa ett allmänt schema för vattning. Kom ihåg att detta förändras över tid.

Kom ihåg: Det är oftast bättre att vattna för lite än för mycket.

Hur mycket vatten ska jag använda?

🌱 Övervattning handlar oftast om att vattna för ofta, inte om att använda för mycket vatten vid en enskild vattning.
🌱 Vattna växten, inte krukan – om du har en stor kruka men bara en liten växt i den, är det inte lämpligt att dränka jorden helt varje gång.
🌱 Växter mår bra av en genomvattning då och då, där jorden blir helt genomdränkt, men inte varje gång.
🌱 Vissa växter är känsliga för vilken typ av vatten du använder, och kan reagera dåligt på vatten med för mycket mineraler eller fel pH.

Hjälp! Min växt är helt torr eller genomblöt. Vad gör jag nu?

🏜 Helt torr? Jorden kan ha blivit hydrofob. Börja med bottbevattning och vattna försiktigt ovanpå jorden för att uppmuntra återfuktning. Låt växten stå ett tag så den kan dra åt sig vatten.

🌊 Genomblöt? Ställ växten utomhus (ej i direkt solljus) för att påskynda torkning. Använd ett absorberande material för att dra ut överflödigt vatten (t.ex. tamponger fungerar bra). Om jorden är riktigt genomdränkt kan du behöva nödläges-omplantera i ny, torr jord.

Obs! Denna guide gäller ej för suckulenter.

• Redigerat 2025-09-15 10:23 av [Undertaker]
Carmarino
2025-09-11 09:30
1

👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2025-09-11 22:08
0

Tack för en mycket bra artikel Undertaker!

Det är lätt att övervattna när en krukväxt ser vissen ut.

Det har hänt mig mer än en gång att jag upptäckt övervattnade krukväxter för att de luktar lite unket. Lyfter man upp krukan så förstår man varför.

Jag föredrar självbevattnande krukor eller behållare för att de är enklare att hantera.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Undertaker]
2025-09-12 07:50
1

#2: Jag har självbevattnande för mina törstigaste. De väger ju mer så kan inte ha dem på vissa hyllor.

Som barn övervattnade jag alla plantor jag någonsin ägt.