Min Blomdagbok

teafredriksson - Blomdagbok

2018-04-15 15:38 #0 av: teafredriksson

Min tur att skaffa blomdagbok!

Inviger med att visa fönstren, där majoriteten av mina växter bor (för övrigt mina enda fönster i lägenheten). Tror det är Nord-Väst fönster båda två, på samma vägg.
Alice passade på med eftermiddagsstretchning då jag fotade!

Kommer nog uppdateras enbart med orkidéer, då det är de jag "håller på med".
Har även de som hänger över fönstren, vet dock inte namnen på dem? De har jag haft sedan 2012/13 någon gång om jag minns rätt.
Två bonsaier, Ficus Microcarpa (om lapparna stämde), köpa förra sommaren.
I princip alla orkidéer är relativt nya inköp från iår, med undantag från de två som ej är i blom för tillfället, de är från i höstas.

10 orkidéer (alla phalaenopsis) för tillfället, utökar om jag hittar färg/mönstring jag inte redan har och som jag gillar.

Anmäl
2018-04-15 16:00 #1 av: teafredriksson

Mina två första orkidéer! (Phalaenopsis) Inköpta 5 September 2017

Köptes som "Royal Blue" på Plantagen, innan jag hade en aning om att de var färgade.
Allt eftersom att fler blommor slog ut, så blev de blekare och blekare. Kollade upp det och kom fram till att jo, nog var det färgade orkidéer alltid!

Blompinnarna klipptes då blomningen var klar.

Den på bild 1 planterades om direkt, och var därefter stilla ett tag. Men efter jul såg man hur rötterna började växa, kunde se skillnad från dag till dag!
Ett nytt blad började växa för ett tag sedan (det lilla längst upp).
Och nu är en ny blompinne på väg!

Den på bild 2 blev ej omplanterad, latheten slog till. Rötterna har det ganska trångt, så har inte kunnat sett skillnad.
Inga nya blad.
Men en ny blompinne snabbare än den som blev omplanterad! Det är nog snart dags för den att slå ut nu!

Kan misstänka att dessa blir vita då de blommar, och då kommer troligtvis en eller båda ges bort till någon bekant, då jag helst inte vill ha flera av samma färg/mönster (platsbrist är ett allvarligt problem i liten lägenhet)

Anmäl
2018-04-15 16:06 #2 av: teafredriksson

Phalaenopsis hybrid. Inköpta 31 Mars 2018

Blev störtförälskad i den på bild 1 (rosa-ish) då jag såg den! Hur läcker är den inte? Superhärlig nyans på bladen också!

Den på bild 2 (fläckig) fick följa med hem samma dag, lite charmig sådär!

Båda har faktiskt lite (läs LITE) doft, dock måste man komma helt intill och verkligen lukta, men den finns där! Luktar fräscht.

Då blomningen är klar kommer de omplanteras.

Anmäl
2018-04-15 16:17 #3 av: teafredriksson

Phalaenopsis "singolo" och mini. Inköpta 5 April 2018

Passade på att köpa lite motsatser den här dagen!

Först blev det en "singolo", som jag gärna ville skulle få en ny blompinne så jag kunde få se hur nya blommor skulle bli, antal och storlek osv.
Och tadaa! En ny pinne dök upp i princip dagen efter!

Även en mini fick följa med hem, superfin teckning som jag varit sugen på ett tag, men ofta har minisarna i butikerna runt mig varit i så dåligt skick eller med helt döda rötter så det har inte blivit något, men nu hittade jag en som verkar frisk! 
Om man kollar noga kan man även se en ny liten blompinne kika upp på ena sidan!
Den är inte heller doftfri, den luktar ganska mycket. Kan dock inte påstå att den luktar särskilt gott...

Båda kommer få en liten rensning och omplantering efter blomningen är klar.

Anmäl
2018-04-15 16:25 #4 av: teafredriksson

Phalaenopsis. Fick i födelsedagspresent av mamma 10 April 2018

Den ena är en knotig liten sak som hon köpte lite halvt på skämt som hon sa. 
Blompinnarna är som jag inte sett på phalaenopsis förut (vilket kanske inte är så många). Lite knotiga, konstig form osv. Den är planterad i nåt som liknar med vanlig jord än den vanliga orkidébarken, och blommorna är lite kors och tvärs och redan på gång att vissna. Vissa rötter är inte heller mycket att jubla för (vad man kan se).
Vi får se hur den tar sig efter en omplantering och när en eventuell ny blompinne dyker upp!

Den andra är en fyrstänglad rosa sak. Inte min favoritfärg vad gäller orkidé, men den är frisk och fräsch!
Dock verkar den inte helt vilja öppna blommorna. Tre var på gång att öppnas då jag fick den, men de har ännu inte slagit ut helt, och flera av knopparna har skrumpnat ihop. Vi får se hur den tar sig!
I övrigt inga problem, friska rötter vad man kan se, fina löv, inga skador eller liknande.

Anmäl
2018-04-15 16:29 #5 av: teafredriksson

Phalaenopsis. "Present" från Plantagen 11 April 2018

Visste ni att om man går med i Plantagens kundklubb får man som välkomstgåva en växt för ett värde upp till 79kr?
En orkidé fick följa med hem för den gåvan!

En fräsch gul en, lagom efter påsk och inför sommaren!
Även denna har liiite doft, mild och fräsch.

Anmäl
2018-04-15 16:34 #6 av: teafredriksson

Phalaenopsis. Inköpt 13 April 2018

Senaste tillskottet!

Var en sväng på Blomsterlandet i fredags, och hittade denna!
Har inte sett den här markeringen tidigare och tyckte den var superläcker!
Bladen var dock lite tråkiga, bitvis röda (kanske efter sol?) och några blommor hade tappat en del blad. Dessutom fanns det ingen plast runt, så den var lite medfaren.
Men jag frågade om man kunde göra något åt priset eftersom att den inte var tipp topp, och för halva priset fick den komma med hem!

Anmäl
2018-04-15 19:46 #7 av: Pyttelite

Verkligen ett fint blomfönster och härliga orkidéer. Jag gillar färgrikedomen och du kommer att få fina fyrverkerier när alla blommar samtidigt.

Roligt att du lyckats pruta dessutom - tror att du gjort en bra affär.

Ser fram emot att se fler fina bilder!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-04-18 13:02 #8 av: teafredriksson

Upptäckte idag början på ett nytt blad på min singolo!

Och som vanligt när man håller på med något hemma, så hängde Alice med och kikade  Skrattar

Anmäl
2018-04-19 19:25 #9 av: teafredriksson

Phalaenopsis Hybrid. Inköpt 19 April 2018

Blev ett tillskott till fönstret idag! 
ICA Maxi har nåt erbjudande på Phalaenopsis orkidéer för 69:- (I Sundsvall i alla fall), så passade på att köpa denna.

Gillade att kanterna var ljusare, har för mig att det kallas picatee?
Är det någon som har sett eller som har liknande teckning som den ena blomman har? Det är bara en av de som skiljer sig mot de andra.
Har själv inte sett det förut, tyckte den såg lite kul ut!

Anmäl
2018-04-19 21:42 #10 av: Pyttelite

Fint exemplar och jag måste försöka reda ut det där med de olika sorterna.

Jag har sett att det finns en variant Sogo Prince som använts mycket och som kan ge en del av de effekter du beskriver, hittade även denna länk med lite mer bilder och namn; Global Orchids. (Använd Thumbnails för att se bilderna)

http://globalorchids.info/abc/geslacht.php?geslacht=265

Bäst är förstås Katt-orkidén. Skrattar

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-04-19 22:01 #11 av: teafredriksson

Så det är alltså orkidér som är resultat av korsningar med Sogo Prince som kan göra att blommorna får "två ansikten" så att säga?

Och förresten! På den där sidan hittade jag några blommor som var ganska lik min  i #6 Inte helt precis lika, men liknande :D

Och vad är kattorkidé för något?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.