Oktober lär oss att släppa taget
Det är något särskilt med oktober. Trädgården förändras nästan från dag till dag, och det som alldeles nyss var frodigt och grönt börjar långsamt dra sig tillbaka. Bladen gulnar, stjälkar vissnar och rabatterna får ett alltmer tillbakadraget uttryck. Det är som om naturen sänker rösten och ber om lite mer uppmärksamhet.
Men oktober visar sig inte alltid från sin stillsamma sida. Vissa dagar tar blåsten ett stadigt grepp om trädgården, ruskar om trädkronorna och skickar löven virvlande över gräsmattan. Man hinner knappt räfsa undan en hög förrän nästa vindby har bestämt sig för att möblera om alltsammans. Under fruktträden ligger fallfrukten i drivor – äpplen med stötta sidor, päron som blivit mjuka och frukter som på kort tid gått från sensommarens överflöd till höstens förruttnelse.
Det är inte alltid så vackert och poetiskt när jag står där med krattan i handen och undrar var jag ska börja. Löven fastnar i rabatterna, äpplena behöver plockas upp och vinden tycks ha en alldeles egen uppfattning om hur en välskött trädgård ska se ut. Ändå finns det något trösterikt i allt detta. Naturen låter sig inte städas bort. Den rör sig, släpper taget och lämnar efter sig sådant som ska bli till nytta igen. Löven blir jord, fallfrukten blir mat åt småkryp och fåglar, och det som ser skräpigt ut för det mänskliga ögat kan vara en liten skatt för någon annan.
Jag går gärna en sväng i trädgården den här tiden på året. Inte alltid för att uträtta något särskilt, utan mest för att se vad som återstår. Någon blomma håller envist ut trots de kyliga nätterna. En perenn har redan lagt sig till ro, medan en annan fortfarande verkar övertygad om att sommaren inte alls är slut. Naturen följer sin egen kalender och tar knappast någon hänsyn till mina planer.
Det är lätt att vilja hjälpa till med det mesta i en trädgård. Jag klipper, rensar, flyttar och försöker rätta till sådant som inte riktigt blev som jag tänkt mig. När en växt börjar se ledsen ut kommer frågorna genast. Behöver den mer vatten? En annan placering? Lite bättre jord? Kanske går den att rädda, men ibland måste jag också acceptera att en växt har gjort sitt för säsongen.
Samtidigt finns det något befriande i höstens tillbakagång. Alla rabatter behöver inte vara prydliga och allt behöver inte blomma ända fram till vintern. En trädgård får gärna vara lite rufsig. Löv kan ligga kvar där de gör nytta, och vissna stjälkar kan få stå tills vidare. Skönheten finns inte alltid i det välordnade.
Ibland tänker jag att trädgården också påminner om sådant som är lätt att glömma i vardagen. Det finns en ständig förväntan på att utvecklas, prestera och vara på väg någonstans. Till och med fritiden kan förvandlas till en lista över saker som ska hinnas med. Men växterna verkar inte bekymra sig särskilt mycket om sådant. De växer när förutsättningarna är rätt och vilar när tiden är inne. Kanske finns det något att lära av det.
Under markytan förbereder sig växterna för nästa steg. Rötterna finns kvar, lökarna väntar och fröna bär på möjligheter som ännu inte syns. Det som ser ut som ett slut kan i själva verket vara en paus mellan två kapitel.
Så den här söndagen tänker jag låta trädgården vara lite som den är. Det kommer säkert att bli fler löv att räfsa och mer fallfrukt att ta hand om, och blåsten lär knappast fråga om det passar. Men allt behöver inte bli färdigt just i dag.
Jag ska ta en sista runda bland rabatterna, se vad som fortfarande blommar och sedan gå in med jord under naglarna och en känsla av att det får vara nog för i dag.
Våren kommer när den kommer. Fram till dess får trädgården vila – och kanske kan jag själv bli lite bättre på samma sak.
Hur ser det ut i era trädgårdar så här i oktober? Är det blåsten, löven och fallfrukten som står för det mesta av arbetet, eller har hösten redan börjat bädda in allt i ett lugnare tempo?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2026-10-11 06:50 av Pyttelite
Borde ta en ogräsrunda i rabatterna och klippa gräset en gång till, men just nu finns ingen ork till det…
De allra flesta löven sitter kvar på träden här. 🍂
#0: Så fint du skriver.
Här föll första snön inatt men allt har tinat bort. Kom sen lite snö mitt på dagen som också tinat bort.
Det är gränsen för arbete i trädgården. Nu får den vila i lugn och ro
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris