Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketter: peniocereusfrösåddkrukväxter
Läst 19 ggr
alva03
2

Peniocereus greggii

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Peniocereus greggii

Artfakta

Peniocereus greggii är en kaktusväxt med ursprung i södra USA och Mexiko. Denna kaktus växer som en buske med förgrenade grågröna stammar.
Den blommar i naturen mellan Juni och Juli. De vita blommorna är stora och doften påminner om vanilj. Tyvärr blommar växten nattetid och varje blomma har enbart en livslängd på ett par timmar.

Det som utmärker denna kaktus, utöver det magiska blommorna, är att den har en stor knöl som smakar lite som potatis. Denna knöl kan bli upp till 60 cm lång och väga upp till 57 kg.

Att gro från frö

IMG_0862.jpeg
Tryck försiktigt fast de svarta fröna direkt på ytan av en fuktig, väldränerad jord blandad med perlit. De ska inte täckas med jord eftersom de behöver ljus för att gro. Placera krukan i en plastpåse eller i ett miniväxthus för att hålla luftfuktigheten hög, och ställ den varmt (gärna runt 24–28 °C) i starkt men indirekt ljus.
Så fort fröna har grott är det viktigt att ta bort plasten efter 2–3 dagar. Dessa små kaktusar ruttnar extremt lätt om det är för fuktigt, så se till att de får frisk luft och låt jorden torka upp lätt innan du sprejar dem med vatten igen.

IMG_8239.jpeg
Efter några veckor ser de ut såhär.

Källor

Bilder: Pexels och mina egna
https://en.wikipedia.org/wiki/Peniocereus_greggii

MVH Alva <3

• Redigerat 2026-09-29 13:51 av Pyttelite
alva03
0

Jag ska försöks att inte döds mina.

MVH Alva <3