Hur förbereder ni er inför vintern?
Som rubriken lyder:
Flyttar ni era växter till andra platser?
Använder ni växtljus?
Anpassar ni annat i era rutiner?
Skriv även gärna vad för växt det är då behoven varierar.
Mina orkidéer (när de väl blommat klart) hamnar alla i ett lite svalare och lite mörkare hörn. De vattnas inte heller lika mycket.
Mina sukkulenter och kaktusar flyttar in under hösten när nätterna börjar bli för svala och hamnar i det ljusaste fönstret.
Utöver det så har jag i dagsläget inga andra anpassningar.
Jag tog in alla växter då temperaturen på natten närmade sig 0°.
Mina Pelargoner står 1 trappa upp i 2 rum. Vildar står i svalt rum med ca 10°. Övriga i ca 18°. Båda rummen med extra belysning. Kaktusar och fetbladsväxter står också i det svalare rummet.
Jag har ett litet Ikea "växthus" som står i vanlig rumstemp vid köket. Där har jag bla små sticklingar och några sådder som behöver daglig tillsyn.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
De få växter jag har som ska övervintra ska jag ta in imorgon.
De får stå i vårt lilla uterum som är den svalaste platsen.
/Maria
Mina växter står där de står. Den enda gång jag flyttar dem är när jag ska putsa fönster, men då sätter jag tillbaka dem på samma plats igen när jag är klar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Mina pelargoner bor i ett blomtrum med belysning och låg värme.
Hibiskusarna bor inne i huset
Stolt ägare till tre La permer
Mina Palettblad står inne året runt, flyttar dom som behöver mer ljus än andra till dom fönster med mest sol och ska i år testa mig på Växtbelysning :)
Roterar dom efter behoven hos paletterna :)
#7 snyggt🙂
/Maria