Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikett: självvattnande-kruka
Läst 167 ggr
annia1
0

Självvattnande kruka

Hur fungerar det egentligen med en självvattnande kruka?

Jag har några blommor från min far och dom sitter i självvattnande krukor.

En har jag satt om så jag vet att i botten så finns det en avskiljare så vatten är nedanför sen finns det nåt sorts tygstycke som sitter där, som jag antar drar upp vattnet till jorden. Sen ett rör med en "pinne" där det är markerat för min och max där jag fyller på vattnet.

Jag har alltid trott och andra jag frågat trott samma sak. Att när markören kommer nedanför mininivån så ska man vattna. Men det stämmer ju inte på dom jag har.

Jag märkte här för ett tag sen att det luktade våt jord här. Hade tidigare skaffat en fuktmätare så jag mätte fukten i blommorna. En stod på blött, en på fuktigt nästan blött och en på rätt fuktig.

Den som stod på blött har nu stått på blött nästan en månad och då står den ändå inomhus med runt 20 grader. Och inte torkat. Så jag har nu satt om den så den ska få en chans att torka. Dom andra två märker jag på fuktmätaren att de börjar gå mot torrt.

Om jag ska gå på markören/pinnen så ska dom ha vatten, men det kan jag inte göra med tanke på fukthalten för då kommer jag vattna ihjäl dom. Den jag satte om är en svärmorstunga, men den hade nog inte klarat sig mycket längre om jag inte satt om den nu.

Så hur ska man veta när man ska vattna?

.

• Redigerat 2022-07-17 10:17 av Pilspets
[Undertaker]
0

Jag har självvattnande krukor med pinne men aldrig upplevt att pinnen visat fel. Jorden är aldrig egentligen fuktig men inte heller torr. Samt att jag verkligen måste vattna senast ett par dagar (beroende på planta) efter att den nått min. Har ganska så stora sådana krukor.

Vattning beror på växt. Vissa vill ha vatten oftare, andra kan man dränka och låta rinna av en gång i månaden och återigen andra vill ha lite vatten då och då. Lättast är om man läser på och sedan går efter vad plantan ser ut att behöva.

annia1
0

Undertaker #1 tack för ditt svar. Men när jag läser ditt svar så kanske jag behöver skriva mer för jag får det inte att gå ihop med mina krukor.

Jag har inga hål så att det kan rinna av. Pinnen/markören visar själva vattennivån längst ner i botten på krukan och den visar nog korrekt.

Och jag häller ju ner vatten i det rör som pinnen/markören sitter så det går direkt ner till under avskiljaren.

Krukan jag har tar 10 l jord. Sen finns det en avskiljare till vattnet och det går kanske i inte fullt 2 liter vatten.

Och det där att du skriver att du måste vattna senaste ett par dar efter den nått min, det kan inte jag göra för då vattnar jag ihjäl dom.

Det jag läste mig till för nån dag sen. Att när man satt en blomma i självvattnande kruka första gången så ska man vattna uppe på jorden (som vanligt) under några veckor så att rötterna går neråt, men sen ska man vattna via röret.

Men dom här blommorna har setat i dessa krukor i flera år så jag ska inte behöva vattna ovanifrån nu.

.

[Undertaker]
1

#2: Jag har samma princip i min kruka och när den nått min så är det inget vatten kvar/bara lite. De flesta plantorna klarar sig några dagar utan vatten och jag vill gärna ha jorden ganska så torr ett tag, om plantan tillåter det, för att undvika flugor. Min planta står inte i vatten. Aldrig. Så krukorna bygger på samma princip men för mig fungerar det eftersom jag aldrig får blöt jord på det sättet.

annia1
0

Undertaker #3 Ja då vet inte jag för jorden torkar inte upp fast de inte fått vatten på nästan en månad. För även om blomman i sig dricker lite så borde ju värmen inne göra att jorden torkar.

De andra två blommorna jag har. Ena är en brokig kroton och sen är det en palm av nåt slag. Och dom har stått under min nu ett tag och är ändå bra fuktiga.

Kan ju tillägga att jag haft blomflugor av och till.

.

• Redigerat 2022-07-16 23:29 av annia1
[Undertaker]
0

#4: Det kan vara så att det kanske finns vatten kvar men då skulle ju alla krukor visa fel vilket jag tvivlar på. Eller så är modellen en sådan? Vad vet jag. Sedan så finns det många växter som klarar sig i mer än en månad med två liter men om krukan hävdar att den är ”tom” i en månader så borde det torka.
Har du hög luftfuktighet hemma? Även om det inte borde leda till något så extremt.

Ska se om jag kan hitta något på Google om det hela.

annia1
0

Undertaker #5 Luftfuktigheten ligger ok. Den ligger runt 40%, men låg ju lite högre här förut när det var så varmt.

Svärmorstungan jag satt om, den hade några droppar vatten kvar i behållaren, men det lilla kan inte gett upphov till mer vatten till jorden. För det var så lite så det nådde inte tyget.

.

[Undertaker]
0

#6: Det sista jag kommer på som kan vara orsaken är jorden? Om du inte använder samma som plantorna redan satt i.

annia1
0

Undertaker #7 Jag har inte satt om dom sen jag fick hem dom i början på året. Enda jag satt om är ju svärmorstungan eftersom den nu när jag började mäta stod på blött hela tiden.
På den har jag nu ändrat lite på jorden. Visst jag vet ju inte vilken jord pappa hade satt den i, nu satte jag den i vanlig blomjord, men blandade i sand. Läste att svärmorstungan tydligen ville ha lite sandblandad.

Men dom andra har jag inte gjort nåt åt. Men dom går ju åt det torra hållet i alla fall.

.

Pilspets
0

Har aldrig hört om sånna krukor så kan inte svara.

Pyttelite
0

Här har du lite mer information om självbevattnade krukor:

https://krukvaxter.ifokus.se/discussion/1476596/sjalvbevattning-och-hydrokultur

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
annia1
0

Pyttelite #10 tack för länken. Men det enda jag får ut av den (från edas länk) är att flottören talar om när man ska vattna och det kan jag ju inte gå på.

Flottören på mina krukor står i botten och har gjort nästan en månad och ändå är jorden fuktig på gränsen till blött eller som svärmorstungan stod på blött.

Visst en sak som står i edas länk är att hon har lecakulor i botten med ett tygstycke över lecakulorna så inte jorden kan ramla ner bland kulorna, det har inte jag. Men enligt det jag läst på nätet så beror det på vilken sorts självvattnande kruka man har om leca behövs. För har man leca så ska vattnet gå upp i lagret med leca. Så det ska inte behövas på mina eftersom jag har avskiljare som skiljer vattnet och vattnet sugs upp av ett tygstycke. Så jag kan inte se att systemet på mina skulle fungera med lecakulor. Dessutom så skulle det bli bra mycket mer vatten och jag kan inte se att flottören då kan visa rätt.

.

Pyttelite
0

#11: Njae orsaken att man har leca i botten är att det inte är ngt organiskt material.

Du kan ersätta all jord med leca om du vill.

Sedan är det så att bajonettlilja dricker hyffsat lite och har ett eget vattenmagasin.

Låt jorden torka ut helt innan du fyller på. Hade du haft en tunnbladigare växt är risken större att den torkar ihjäl.

Bilder är ett plus så att man ser vilken typ du har.

• Redigerat 2022-07-17 13:57 av Pyttelite
annia1
0

#12 nu verkar det som jag hela tiden trott fel när det gäller leca. För jag har alltid trott att dom inte tar åt sig vatten. Om det är som jag alltid trott så förstår inte jag hur jag ska kunna använda dom istället för jord i en självvattnande kruka. För tar dom inte åt sig vatten så rötterna får vatten från dom, så måste jag ju ha vatten i hela krukan eftersom dom inte tar upp från vattenmagasinet.

När det gäller svärmorstungan så är det en vanlig grön/gulrandig. Men det spelar ju ingen roll vilken sort jag har av den då jag har samma sak på den brokiga kroton och palmen jag har.

Läser man på nätet och även det som undertaker och edas länk så ska man vattna när markören/pinnen kommer ner till min. Och det är så jag hittills gjort. Men markören/pinnen har stått i botten sen en tid tillbaka och jorden torkar inte. Så jag kan inte gå på det som ska vara för då vattnar jag ihjäl dom, vilket inte är långt borta. Och det är ju den biten jag behöver hjälp med hur/när ska man vattna när jag inte kan gå på markören/pinnen.

Det där att en tunnbladigare växt skulle torkat ihjäl. Nej knappast eftersom jag vattnat enligt markören. Så en tunnbladigare växt skulle nog fått tillräckligt. För det är ju inte så att jag struntat i att vattna fast markören visat att det behövs vatten. Att markören/pinnen nu stått i botten ett tag är ju för att jag upptäckte att jorden inte torkar. Och fuktmätaren visade på fuktigt/blött.

Självklart kommer jag låta blommorna torka ut ordentligt innan jag ger dom nytt. Om svärmorstungan överlever så kommer jag vattna den som en vanlig kruka ovanifrån så jag har bättre koll på den. Men skulle vara bra att veta vad jag ska gå på när det gäller dom andra, om jag överhuvudtaget kan använda krukorna som dom ska vara eller även måste vattna dom två andra som vanligt.

.

• Redigerat 2022-07-17 21:04 av annia1
Pyttelite
0

#13: Jag får svara bättre imorgon men det är olika rötter om man har en självbevattnande kruka eller om man odlar med jord.

annia1
0

Pyttelite #14 nu har du väl ändå skrivit fel. För det är ingen större skillnad på en självvattnande kruka och en vanlig.

Skillnaden är att på en vanlig kruka brukar man normalt sett alltid vattna ovanpå jorden så där rinner vattnet ner genom jorden. En självvattnande får sitt vatten underifrån och där dras vattnet upp genom jorden.

Men på en vanlig kruka kan man om man vill vattna på fatet så vattnet kommer underifrån. Och på en självvattnande kan man om man vill strunta i att fylla vattenmagasinet och bara vattna ovanpå.

Jag kan när jag vill sätta mina i helt vanliga krukor utan att det blir några som helst problem. Eller helt enkelt bara börja vattna ovanpå. Enda är att jag då sannolikt får vattna lite oftare.

Däremot är det ju skillnad på att ha blommor i vattenodling och självvattnade/vanlig kruka.

Skulle jag använda lecakulor som du skrev att jag kunde byta ut till då skulle det bli en vattenodling och då skulle det bli annorlunda. Och då skulle blommorna behöva en anpassningsperiod om dom ens passar för vattenodling.

Enda (jag hört nåt litet om) är att när man sätter ner en blomma i en självvattnade kruka första gången så kan man få vara lite försiktig med vattenmängden i början.

.

• Redigerat 2022-07-19 02:04 av annia1
Pyttelite
0

#15: En självbevattnande kruka är inte som en vanlig kruka med jord.

Jag antar att du har ett vattenmagasin - ta gärna ett foto så vi får se.

annia1
0

Pyttelite #16 ja jag har vattenmagasin viket framgår av det jag skrivit förut, bla i #0 och #2 men finns även i andra inlägg där det framgår. Och hur menar du att du ska det på en bild. Det är ju inne i krukan.

Det är ingen större skillnad på självvattnande kruka och vanlig som jag skrev.

Det finns många olika varianter på självvattning. Du kan tex bara ta ett bomullsnöre och sticka ner ena änden i jorden och andra i vatten utanför. Det blir samma princip.

Det man får tänka på, innan man sätter ner en blomma i sjävvattnande kruka, är ju att det finns blommor som ska torka ut mellan vattningar och det gör att man inte kan vattna helt enligt markören utan man måste låta det torka ur innan man fyller på nytt. För vattnar man enligt markören så är jorden fuktig hela tiden.

När det gäller svärmorstungan där har ju jag gjort fel. Det jag hört är att den tål det mesta, men största anledning till att jag gjort fel är att den sitter i självvattnande kruka och jag trodde att pappa vattnade enligt markören. Men sannolikt så fick den vatten sällan eller så använde pappa krukan bara som kruka och vattnade då och då ovanifrån så där har ju jag gjort fel. Att jag inte kollade upp hur den faktiskt ska skötas när jag fick hem den.

Men du får gärna ta fram nå länkar (på svenska) som säger att det är annorlunda. Och på vilket sätt det är annorlunda.

Det som däremot är annorlunda är vattenodling.

.

• Redigerat 2022-07-19 13:53 av annia1
Pyttelite
0

#17: Enklast är det om du tar en bild på krukan så man ser vilken variant det är.

annia1
0

#18 du får inte ut nåt av att se en bild. Det är en vit lite konformad kruka. Säger inte ett skvatt. I #0 beskrev jag hur det ser ut inne i den. En självvattnande kruka har alltid ett magasin av nåt slag, det behöver den annars är det ingen självvattnande.

Det här blir mitt sista inlägg här. Jag kan inte se att du i ett enda inlägg har adresserat problemet jag har. Ja problem. Vattenmagasinet har varit tomt nästan en månad och jorden torkar inte. Oavsett hur lite en växt dricker så borde jorden vid det här laget vara torr (då de står inomhus i minst 20 grader), men är inte.

Så jag är inte intresserad av några generella råd hur man gör med en självvattnade kruka för det vet jag, men det kan jag inte gå efter för då vattnar jag ihjäl dom. Så jag hade behövt få förslag på varför jorden inte torkar (för då kunde jag ev ändrat på nåt) och ev tips på om jag kan göra nåt för att skynda på torkningen. Och sen förslag på hur jag ska vattna när jag inte kan gå på det vanliga.

Undertaker förstod att jag har problem och även om hen inte hade nån lösning så kom hen med tankar om problemet. Men dina ger mig ingen som helst hjälp.

Jag får helt enkelt vänta och se hur lång tid det faktiskt tar innan jorden har torkat sen får jag se hur jag ska vattna dom framöver. Förutom svärmorstungan som jag kommer vattna ovanifrån.

Jag har sökt på nätet och hittar inget om mitt problem för där står bara det att man ska vattna när det kommer nedanför minnivå. Enda som står är att vissa blommor inte passar i självvattnande och det vet jag, men som jag skrev tidigare att dessa har stått i dessa krukor i flera år.

Med det så tackar jag för mig.

.

• Redigerat 2022-07-20 00:22 av annia1
Pyttelite
0

Jag får ut genom att se en bild - det är väl knappast du som kan bedöma det?

Om det är en gammal kruka kan flottören t ex fastna beroende på vilken modell det är.

Antingen vill du ha hjälp eller oxå kan du allt själv.

Bra att Undertaker gav dig hjälp förövrigt.

• Redigerat 2022-07-20 07:31 av Pyttelite