Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 557 ggr
Moalinn
0

Ledsen växt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått upp ett litet intresse för krukväxter och blir lite ledsen när jag ser hur ledsen min största gröna växt är (kommer såklart inte ihåg vad den heter). Efter att jag fick upp lite självförtroende när jag lyckats hålla liv i en murgröna och två peperomia, gick jag och köpte en stor växt i hopp om att den skulle ge lite liv till rummet. Det gick jättebra de första tre-fyra månaderna men sen kröp sig mörkret på och den blev lite trött i topparna. Flyttade den till ett ljusare ställe men nu är den superledsen i topparna och jag vet inte vad jag ska göra. Har ni något tips? Kan ingenting om växter egentligen, men vill gärna lära mig! Den är rätt fin annars, ett par blad som börjar bli bruna längre in varav ett blev utsatt för kattklor 😬 kan fixa fler bilder ikväll, ser att jag tog kort på den sida som var finast.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

piggelina123
1

Bruna toppar talar om att den fått för mycket vatten. Dracenor dricker väldigt lite och ruttnar nerifrån om de står blött. Vill du slippa se de bruna topparna, så ta en sax och klipp av dem, antingen två sneda snitt som möts, så toppen blir spetsig i mitten => Eller det ett snett snitt så spetsen bli på sidan /| Svårt att rita med bokstäver, haha. Dracenor behöver inte stå ljust heller utan får mer färg om de står mörkt. Men sålänge det är vinter i sverige kommer alla krukväxter se lite småledsna ut.

Pyttelite
0

Gula toppar kan också bero på torr luft. Tycker att du lyckats väl med din växt.Klipp de fula bladen som piggelina123 förslår. Var försiktig med Vattning och duscha den med jämna mellanrum men låt inte vatten stå kvar i ”struten”. Gula tippar är ganska vanligt så här års.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Moalinn
0

Tack för svar! Är nöjd över att den fortfarande lever trots att den är lite ledsen. Hade det varit för några år sedan hade den varit död ungefär samma sekund som den kom innanför dörren.
Tycker ändå jag försöker vattna när den är torr men kanske ska försöka hålla igen ännu lite mer på det. Man blir ju lite smånojig när man håller på, vill inte att den ska torka ut helt. Är den inte i behov av ljus får den flytta tillbaka till hörnet den stod i först, den är lite i vägen när den står på stolen vid skrivbordet haha 😃
Såg att det var två blad utöver det som blivit attackerat av kattklor som börjar bli bruna längre in men det kanske inte är något "konstigt"? Mår den bättre av att klippa topparna eller är det endast för min skull så jag slipper se torra toppar?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Pyttelite
0

Jag skulle nog säga att det är mer för det estetiska. Växter får bruna toppar i naturen när väderleken skiftar. De är inte heller på topp.

Vi ställer höga krav på våra krukväxter som inte alltid är fullständigt anpassade för en innemiljö som vi har så därför blir det en och annan dipp.

En Dracena kan ränna iväg och bara bli en kal stam med en "vippa" på. Den växt ser fortfarande ut att vara kompakt så jag skulle inta vara för orolig.

Många gånger blir resultatet av gula blad att man övervattnar för man tror att det är det som är problemet till följd att växten drunknar så ha lite is i magen.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.