Annons:
Etikettkryddväxter
Läst 2047 ggr
Pyttelite
4/21/18, 5:40 PM

Basilika i kruka - ta sticklingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fantombasilika

Jag har en fantastisk Basilika som jag köpt som krydda i en vanlig matvaruaffär. Som det gärna blir användes inte allt till den maträtt den var tänk till så den fick stå i sin kruka i originalförpackning ett par månader. 

Visserligen hade den fönsterplats men hade det varit en vanlig variant hade den vissnat innan den ens skulle ner i soppan men just den här härdade ut.

Självvattnande kruka passar fint

Som belöning fick den en "självvattnande" kruka från IKEA att bo i och den fortsatte att växa och må bra över vintern.

Sedan var jag borta över en vecka och när jag kom hem igen var den totalt nedvissnad - jag blev förstås besviken men hällde på en "hink" vatten bara för att - innan jag skulle slänga den.

Nästan som ny

Efter några dagar var den nästan som förr.  Några blad var torra och döda men det mesta hade återuppstått och var lika grönt som förr.

Nu ska jag klippa ner den så att den blir lite tätare - den har vuxit på höjden rejält. Samtidigt tänker jag göra ett gäng sticklingar så att det finns fler plantor att ta av över sommaren.

Testa gärna själv!

Allt om Trädgård har också ett reportage om hur man kan hantera sin basilika; Supertips för basilika

Det går utmärkt att klippa av och göra egna sticklingar istället för att fröså.

http://www.alltomtradgard.se/supertips-for-basilika/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Sindri
4/21/18, 6:29 PM
#1

Vilken superbasilika du fått tag på! Jag tycker alla man köper brukar vissna så snabbt, så jag tar direkt sticklingar och sätter i vatten. De plantorna blir däremot väldigt tåliga och hållbara. Även sticklingarna klarar sig länge i vatten. Ibland räcker tiden inte bara till, eller man glömmer, men en gång hade jag sticklingar med kraftiga rötter i en liten vas i över en månad. Fick fylla på vatten förstås.

Pyttelite
4/21/18, 6:57 PM
#2

#2 Sticklingsodlingen blir ju ungefär som motsvarande hydrokultur så de håller om de bara blir rötter och då kan man köra på i evigheter.

Trevligt att höra att du också tar sticklingar och att det fungerar. Jag blev mycket förvånad över en växt som återuppstod. De brukar ju alltid vissna eller tyna bort och nu trodde jag att den var bortom all hjälp.

Hade en liten basilikaförodling som det inte gick lika bra med men det är bara att prova på nytt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: