Annons:
Etikettkultivering
Läst 2533 ggr
Pyttelite
2018-02-03 08:45

Saintpaulia : Omplantering och delning

Har ni sett en Saintpauliakruka någon gång?

Idag har jag faktiskt lärt mig något om en produkt jag inte visste fanns. Det är nämligen produkten African Violet pot.

Det är en insatskruka som man planterar sin Saintpaulia i och sedan sätter man den i en tillhörande behållare som fylls med vatten och innerkruka får står med vatten ett tag sedan hälls det ut och krukan är färdigvattnad för den här gången.

Den här typen av kruka finns i många olika varianter och säljs på den Amerikanska marknaden. Jag har aldrig tidigare sett produkten - har ni?

Saintpaulian gillar fuktig luft så jag förstår att den här specialkrukan fungerar väldigt bra till växten.

Omplantering i engångsmuggar

Miss Orchid Girl  eller Danny som hon kallar sig har gjort en omplanteringsvideo för Saintpaulior. Här har hon en större planta som ska delas och sedan planteras i typiska amerikanska engångsmuggar.

Fördelen med dessa muggar är att de är lite isolerade. Det fungerar säkert med vilken liten kruka som helst eller med en traditionell plastmugg om man vill det.

En Saintpaulia har ett ganska grunt rotsystem så krukorna ska vara relativt låga.

Avsnittet med Danny heter; Dividing & repotting African Violets + Using Styrofoam cups! 

Dela med varsam hand

Läser man kommentarerna om denna video finns det tveksamheter om hur Danny går tillväga - man tycker att hon går för hårt åt plantan så det kan man ju fundera på själv när man sätter igång. 

Det bildas inte riktiga rotsystem under varje rosett men varje omplantering har sina utmaningar och man behöver faktiskt inte spara allt även om det skär i hjärtat.

Annars är det ungefär vartannat år man behöver plantera om och förnya växten och har man inte specialgjord för Saintpaulior (som jag bara sett i USA) så fungerar det lika bra att använda vilken krukväxtjord som helst som man kan blanda upp med lite perlite för att göra den luftigare

Lycka till!

Lycka till med omplanteringarna alla ni som är på g - berätta gärna hur ni brukar göra för vi har alla våra idéer om hur våra växter ska skötas.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Grace2009
2018-02-03 09:39
#1

Ska väl försöka att få tummen ur och plantera om min idag. Hennes i videon ser mycket bättre ut än min dock 😂

Pyttelite
2018-02-03 10:12
#2

Ok - det fanns en video med ett risigt exemplar också som jag inte tog. Nu vet jag inte hur risig din planta är - ta gärna en före och efter bild om du har lust - men kolla upp att roten ser frisk ut annars går den att kapa av. Har du bra kvalitet på bladen kan du även använda dom som sticklingar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-02-03 10:15
#3

#3 Precis planterat om. Tog 4 blad som jag stack ner i jord och se om de tar sig, och huvudplantan blev 2 stora konstiga plantor och ett litet sidoskott. Det lilla  sidoskottet såg inte ut att ha några rötter dock så får se om det tar sig.

Sarafiaklara
2018-03-01 21:37
#4

Intressant med specialkrukan. När mina saintpaulior mådde som bäst vattnade jag dem genom att ställa dem i diskhon fylld med några centimeter vatten. Sedan så står de i vanliga ytterkrukor, men med lekakulor i botten. Tyvärr är jag lat och orkar bara hålla upp den vattningarutinen i perioder 😑

Pyttelite
2018-03-01 22:09
#5

#4 Tror att det är lite åt det hållet som krukan är menad att fungera.  Ytterkrukan ska hålla fuktigheten medans innerkrukan ska säkerställa att växten inte direkt står i vatten.

Har som sagt var aldrig sett någon eller förstått att jag sett någon i verkligheten mer än på webbsidor och visste inte ens att det fanns några specialkrukor fören jag började leta lite mer information om växten.

Det är ju en mycket populär blomma i andra länder så att marknaden är nog stor för specialprodukter knutna till just denna växtgrupp.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: