Mina 5 nybörjartips
Mina 5 nybörjartips
Jord/Substrat
Plantor kommer oftast i en ganska så kompakt mix. Denna funkar bra i växthus men sämre i våra hem.
Enklast är att blanda sin egna jord med hjälp av följande ingredienser:
- Perlite, Pon, seramis, zeolit, pumice, bims, eller liknande
- Jord
- Bark
En grövre och luftigare blandning gör det lättare att inte övervattna. Dessutom kan det hjälpa en att komma undan med lite sämre ljus då jorden torkar bra av sig själv.
Man kan även ha plantor i enbart vatten eller i något som kallas "semi-hydro". För semi-hydro behövs en inorganisk mix så som Pon eller leca.
Ljus, MASSA ljus
Våra ögon anpassar sig efter mängden ljus så vi upplever platser alltid ljusare än vad de egentligen är.
När det kommer till växter så är medium ljus oftast direkt i ett fönster. Plantor med höga Ljusbehov kan behöva ett sydfönster och ibland till och med en växtlampa. Tänk på att fönsterrutan redan filtrar ljuset! Därför är ingen fönsterplats inomhus "direkt lljus".
Vi underskattar vanligast mängden ljus som krävs. Placera växten ljusare än vad du tror.
Vattning
Ett vanligt fel hos nybörjare är att de vattnar för ofta och/eller för lite (en liten skvätt vatten när de vattnar).
Nästan alla plantor vill att jorden ska få torka ut innan man vattnar igen. Bästa knepet är att lära sig vikten på innerkrukan (genom att lyfta upp den) eller använda en pinne. Viktigast om man känner på jorden är att man känner hela vägen till botten då den torkar ut sist.
Plantor tål övervattnning (att vattnas för ofta) sämre än att vattnas för sällan.
När man vattnar ser man till att jorden satureras fint. Små skvättar men ofta hjälper inte växten och skapar oftast probem.
Dränering
Bra dränering (plastkruka i ytterkurka eller kruka med hål) hjälper undvika att växten sitter i massa vatten. Detta hjälper undvika rotröta och har dessutom en bra effekt på luftcirkuleringen.
Gödsel
Gödsel är viktigt, men flaskorna anger oftast doser som kan skada ovana rötter!
Bäst är att använda 1/4 av anigeven dos hos flytande gödsel och sakta vänja växten vid det hela.
Vågar man inte använda flytande gödsel finns även gödselpinnar som man stoppar i jorden. Detta är väldigt prakiskt för nybörjare som inte vill hålla skötseln så enkel som möjligt.
MVH Alva <3
- Redigerat 2026-08-06 09:52 av alva03
#0: Så bra tips. Denna min kommentar gäller särskilt nybörjare då man inte har så stor vana i Vattning.
Jag ser ofta i olika forum hur nybörjare planterar direkt i ytterkruka med hål i botten. Det är så viktigt påpekande att krukan ska ha hål i botten.
Om man använder kruka utan dränering krävs lite mer kunskap.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2026-08-06 15:40 av beem
#1: Precis! Saknar man vana och kunskap är det svårt att inte dränka växten när krukan saknar dränering. :)
MVH Alva <3