Månadens krukväxt – Anmälan juni
Månadens krukväxt är en tävling som syftar till att introducera oss för nya växtarter som lämpar sig för odling i kruka.
Målet är att alla som vill delta skickar in ett bidrag i denna tråd. Bidraget kan bestå av:
- En länk till en växt, om du inte själv äger den eller har möjlighet att fotografera den.
- En bild på en egen växt tillsammans med växtens vetenskapliga namn.
Tidsplan
Anmälan: 1 juni – 20 juni kl. 23.59
Omröstning: 21 juni – 25 juni
Efter tävlingen
Vinnaren ombeds att publicera en kort artikel om den växt som skickats in, samt en kort motivering till varför just den växten valdes.
Behöver man hjälp med artikeln finns det säkert många frivilliga som gärna bistår!
Exempel på vinnarinlägg
Rubrik: Månadens krukväxt – juni
- Krukväxtens vetenskapliga namn
- Krukväxtens svenska namn
Här följer artikeln.
Artikeln kan innehålla fakta om arten, skötselråd, förökning eller annan information som skribenten tycker är intressant. Det går också bra att kort beskriva växtens utseende, ursprung eller vad som gör den speciell.
Lycka till med era bidrag! 🌿
MVH Alva <3
- Redigerat 2026-06-02 18:18 av Pyttelite
2 dagar kvar!
MVH Alva <3
Dags att rösta!
MVH Alva <3
Nummer 2
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nr 1
Oavgjort så nästa röst får avgöra :)
MVH Alva <3
Någon?
MVH Alva <3
#8: jag kan rösta igen om du vill. 😆 Jag gick inte med på denna tävling eftersom jag trodde att man skulle visa ovanliga växter. 😊
- Redigerat 2026-06-28 08:02 av chokladälskare
#9: Nope, alla växte rär okej! :)
MVH Alva <3
#10: Vad bra!
Röstar på nr 2.
orchid_lady du vinner! :)
MVH Alva <3
#13: Tack för PM, såg mejlet precis. Jag skriver något senast den kommande veckan.