Hur går det i mörkret?
Är det några växter hos dig som har kroknat av höst- och vintermörkret? Eller mår dåligt och ser hängiga ut?
Här har jag en bladbegonia som verkar lite halvtaskig och några pelargoner som övervintrar(?) inomhus på fönsterbrädan som inte heller ser pigga ut.
Får se om de klarar sig tills att våren och ljuset kommer tillbaka! 🪴⛅️☀️
Det enda som kroknat här är tre snittrosor som jag fick i torsdags för en vecka sedan. Förmodligen för att jag missat att ge dem nya snitt så de inte har kunnat suga upp vatten längre.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1: Rosor är knepiga att få att hålla någon längre tid tycker jag.
Jag har en Fuchsia som ser ut att ha gett upp men jag har kvar pinnarna. Den kanske skjuter nytt. Jag ger inte upp i första taget 😃
En stickling Mårbacka har gett upp. Där finns det nog inget hopp.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
De flesta har nog stannat av ett tag.
Utom Juvelorkidén som blommar för fullt!
Jag har extrabelysning så orkidéerna har börjat blomma igen annars är det lite hängigt framförallt för pelargonerna.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
inga dödsfall än men vintern är inte över…
MVH Alva <3
Palettbladet jag köpte i somras ser risigt ut och fönsterfikusen har tappat några blad men annars så ser det rätt lugnt ut hittills. Fönsterfikusen står rätt långt in i rummet, så jag borde försöka hitta plats för den vid ett fönster under vintern i alla fall men lättare sagt än gjort. Min ena mönjelilja bestämde sig för att blomma i december så den verkar må riktigt fint.
- Redigerat 2026-01-05 08:33 av Grace2009
#8: Så vacker.
Sorgen är kärlekens pris
#8: Oj, så fin!
Då bjuder jag på min uppstammade Fuchsia 😃
Hoppas den ser bättre ut till våren.

Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2026-01-06 14:57 av beem
#8: Verkligen fina blommor på mönjeliljan - är det citrongula blommor?
#11: Det är svårt med Fuchsia om man inte kan dra ner rumstemperaturen men i bästa fall piggar den på sig under våren.
Den har vuxit till ståtlig längd så det skulle vara tråkigt att beskära.
#13: Jag har haft den i rum med ca 15° men då den började se så risig ut flyttade jag till vanlig rumstemp.
Sorgen är kärlekens pris
#14: Du får väcka den försiktigt med mycket ljus så kommer den säkert att bryta nya skott.
#15: Den har extra belysning.
Sorgen är kärlekens pris
#17: Mycket fin gul färg man ser ju oftast den mönjefärgade som även den är fin men gul är ovanligare.
#19: Vilken skönhet - den sista bilden när man ser ränderna är fantastisk.
Flera långa rankor på min hoya har vissnat i vinter. Torka och placeringen precis bredvid ett element var nog inte så lyckad.
Nu är det vissna bortklippt och den står i badkaret efter en välbehövlig dusch.
#21: Vårt vintermörker är inte positivt för våra hoyor. De gillar hög luftfuktighet också vilket är svårt ibland i vårt klimat.
Vilken sorts hoya har du?
- Redigerat 2026-01-30 15:55 av Vixxen
#23: Har den blommat?
Ser ut som om det kan vara en
Hoya australis.
#24: Nej, den har aldrig blommat.
Tack för tipset om namnet. Googlade och tycker också att det liknar en sån.
#25: Ja, så här ser blommorna ut på de flesta.
#0: Bladbegonian har piggnat till och börjat ta sig.
Däremot har ett av mina Paradisträd vissnat. Hade två som stod intill varandra så man inte riktigt såg var det ena började och det andra slutade. Upptäckte plötsligt att en av dem bara hade en torr stam kvar. Syntes inte för det hade grannen dolt. ☺️