Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketter: artikelhibiskus
Läst 457 ggr
[Undertaker]
2

Odla och korsa hibiskus

Från frö till blomma – att odla och korsa hibiskus

Att odla Hibiskus (Hibiscus spp.) från frö och skapa egna korsningar är både ett roligt och lärorikt sätt att fördjupa sig i växtförädling. Med rätt kunskap, tålamod och värme kan även svenska odlare lyckas få dessa tropiska skönheter att trivas och blomma.

Så Hibiskus från frö

Att starta från frö är det enklaste sättet att börja om du vill lära känna hibiskusens livscykel från grunden.

Förberedelser

🌺 Färska fröer: Samla frön från en mogen frökapsel eller köp från pålitlig källa. Fröer tappar snabbt grobarhet om de lagras fel.
🌺 Såjord: Använd en luftig och näringsfattig jordblandning – t.ex. 2 delar såjord, 1 del perlit. Jorden ska vara fuktig men inte blöt.
🌺 Temperatur: Hibiskusfröer gror bäst vid 24–30 °C, så använd värmematta eller ställ krukorna varmt och ljust.
🌺 Fukt och ljus: Täck sådden med plastlock eller plastpåse för att behålla fukt. Ta bort locket dagligen för att vädra.

Sådd och groning

🌺 Så fröerna ytligt och täck lätt med jord.
🌺 Håll sådden jämnt fuktig men undvik stående vatten.
🌺 När plantorna fått 2–3 riktiga blad, plantera om i små krukor.
🌺 Ge starkt ljus – gärna Växtbelysning under vårvinter.

Vård efter groning

🌺 Hibiskus älskar ljus och värme – minst 6 timmar sol eller växtlampa dagligen.
🌺 Vattna regelbundet, men låt ytan torka upp mellan gångerna.
🌺 Gödsla svagt och ofta under tillväxtsäsongen (mars–september).
🌺 Plantera om när rötterna börjar fylla krukan.

Att korsa Hibiskus (hybridisering)

Planering

🌺 Välj två friska moderplantor med önskade egenskaper – t.ex. färg, form, storlek eller blomningsvilja.
🌺 Den blomma som ska bära frökapseln kallas pod parent, och den som ger pollen kallas pollen parent.
🌺 För dagbok över dina korsningar: notera datum, föräldranamn och eventuella observationer. Det underlättar i längden.

Pollineringsteknik

🌺 När blomman öppnat sig: använd en liten pensel eller bomullspinne för att överföra pollen från ståndarna på pollenföräldern till pistillens topp på pod-föräldern.
🌺 Märk blomman med etikett (t.ex. “’Sunny Days’ × ’Blue Velvet’, 23/6”).
🌺 Förhindra oönskad pollinering genom att täcka blomman med ett tunt nät eller gasväv.

Frökapsel och skörd

🌺 Efter lyckad pollinering vissnar blomman och en frökapsel börjar bildas.
🌺 I svenska förhållanden mognar kapseln ofta långsammare – cirka 8–10 veckor i varmt inomhusklimat.
🌺 När kapseln börjar torka och spricka upp är fröerna mogna. Samla in innan de faller ur.
🌺 Låt fröerna torka några dagar innan de förvaras svalt och torrt.

Anpassning till svenskt klimat

Att odla tropisk Hibiskus i Sverige kräver planering, men är fullt möjligt.

🌺 Övervintring: Tropiska hibiskusar (H. rosa-sinensis) tål inte frost och måste tas in innan temperaturen går under +10 °C.
🌺 Vinterljus: Under vintern behövs Växtbelysning för att undvika bladfall och svag tillväxt.
🌺 Härdiga sorter: För friland kan du välja arter som H. moscheutos (trädgårdshibiskus), som klarar ned till –20 °C.
🌺 Växthus och uterum: Perfekt miljö för fröodling och korsningar där temperatur och luftfuktighet kan kontrolleras.

Källor

• Redigerat 2025-10-23 13:08 av [Undertaker]
beem
1

Jag har försökt så Hibiskus flera gånger men lyckas inte. Kan ju bero på att jag inte haft färska fröer.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

[Undertaker]
1

#1: Har själv aldrig fått tåg på några fröer så därmed inte kunnat testa.

beem
1

#2: Jag har köpt hos Impecta, Wexthuset och Tradera.

Sorgen är kärlekens pris

[Undertaker]
1

#3: Impecta är tyskt så det kan jag kolla in!

beem
1

#4: Det visste jag inte

Sorgen är kärlekens pris

[Undertaker]
1

#5: My bad, de är en svensk firma. Sajten slutar med .de istället för .se/de därav min förvirring.

beem
1

#6: Ok. Känns bra att det är Svenskt.

Sorgen är kärlekens pris

[Undertaker]
2

Jag kämpar med att hitta Hibiscus x rosa-sinensis fröer där det inte är en AI bild på ebay eller en regnbåges-färgad Hibiskus hos Amazon. Vi har ingen förorening här i landet och det verkar svårt att hitta bra och pålitliga ställen som säljer fröerna…

Grace2009
1

#8 Din bästa chans har du nog om du till exempel går med i en facebook grupp om hibiskusar. I de svenska säljs fröer ibland. Det man får komma ihåg är att rosa sinensis inte är fröäkta. Det kan bli vad som helst av en korsning och olika blommor i samma frökapsel.

[Undertaker]
1

#9: Det är jag fullt medveten om. Det är det som gör det lite extra spännande.

Grace2009
1

Jag har "tyvärr" bara dubbla blommor, men vill gärna skaffa några enkla för att kunna korsa.

alva03
1

#1: Odlade du de direkt? Eller tror du säljarna hade dåliga fröer?

Vill så gärna skaffa massa Hibiskus för jag har ett fönster som borde ha bra ljus och blommorna är så vackra. Vet inte om jag ska köpa växter eller om jag vill testa frö. Det vore kul med frö för det känns häftigt att skapa liv liksom

MVH Alva <3

Grace2009
1

#12 Köp annars 2 olika hibiskusar, varav minst en är enkel blommande, och korsa själv. Tar det sig får du inte färskare frön än så och eftersom de inte är fröäkta kan du få lite vad som helst ut ur dina korsningar.

beem
1

#12: Det var köpta fröer både från Tradera och företag.

Sorgen är kärlekens pris

alva03
1

#13: Det är ju smart!

MVH Alva <3

alva03
1

Har faktiskt inte hittat Hibiskus att köpa, vet att de finns tidigare på året så kanske sent ute. MEN HAHA min mormor hade en planta som hade frökapslar så jag fick dem senast jag besökte henne och nu är jag redo att försöka så Hibiskus från frö! Men har läst att tropisk Hibiskus vilket jag tror är den hon har är svår att så från frö så worst case har jag otur. Men har någon knep på hur jag bäst sår dem? ska jag testa blött papper eller jord? Man ska tydligen låta dem dra i vatten samt sandpappra dem lite för att vatten ska komma in i fröet. Men tror jag kommer råka förstöra dem.
Sedan så hade en a frökapseln inte torkat ön innan jag plockade den. Ska jag låta den torka eller kan en grön kapsel redan ha fröer i sig som man kan så? Massa frågor.

MVH Alva <3

Grace2009
2

#16 Har ingen praktiskt kunskap, utan bara teori här. Hade hon dem i kruka så är det troligen den tropiska sorten. Bäst är väl om frökapslarna får sitta på plantan och mogna, du kan ju titta i den gröna men jag gissar att fröna inte är helt utvecklade där. Vad jag förstår ska man "nicka" den rundade delen av fröet, alltså skära av lite av skalet så att fukt kan komma in ordentligt. Förstår det som att blötlägger man först så mjuknar skalet lite så det blir lättare att göra ett snitt. Hibiskus är inte fröäkta, så kan bli vilka färger och former som helst av dina frön om du lyckas få dem att gro! :)

alva03
1

#17: Coolt så de blir än annan färg även om föräldern bara är gul? Jag hoppas hoppas verkligen de vill gro.

Tänker kanske blötlägga och nicka vissa sedan jord och köra blött papper på några mest för att jag typ bara lyckas med blött papper.

MVH Alva <3

alva03
1

Jag tror jag har massa fröer men de är så sjukt små?! Hur nickar man dem när de inte ens går att hålla dem? Jag trodde fröerna var större. Typ mindre än spetsen av en kulspetspenna ju!

MVH Alva <3

Maria
1

#19 Så små?

/Maria

Grace2009
1

#19 De ska vara några millimeter stora, kanske 3-4mm något? Låter som om dina frön inte är mogna. Alternativt att de inte blev pollinerade så de aldrig utvecklades.

[Undertaker]
4

Ungefällig storlek ska vara 0.4 × 0.3 cm.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/fedr.70024#fedr70024-bib-0008

Men vad jag vet får man enbart fröer om den pollinerats.

Lite info jag hittat:
http://hibiscus-sinensis.com/seeds.htm#:~:text=It's%20easy%20to%20find%20the,stigmas%20are%20easy%20to%20find!

• Redigerat 2025-12-02 17:52 av [Undertaker]
alva03
1

Okej ja de är nog typ 3mm? 2mm i bredd? Hoppas hoppas verkligen att de kommer växa för det vore så kul. De ligger i fuktikt papper så ja.

MVH Alva <3

[Undertaker]
1

#23: Etsy har annars några säljare av fröer inom Europa.
Har i alla fall funnit en med bra omdömen.

alva03
1

Köpte fröer och efter en månad har de kommit så hoppas det går bättre än med palettblad… 🤪🥹
vi får se!

MVH Alva <3

Grace2009
1

#25 Intressant! Var fick du tag på fröer ifrån?

alva03
2

#26: Etsy säljare och trodde verkligen jag blivit lurad då det tåg typ hundra år att få. 🤣

https://www.etsy.com/de-en/shop/passiondesplantes

MVH Alva <3

Grace2009
2

#27 Vad spännande! Obligatoriskt att hålla oss uppdaterade :D

alva03
3

#28: hoppas det funkar nu… Är on edge.

MVH Alva <3

alva03
2

IMG_0503.jpeg

Vågade bara skala en och den grooooor! Wow! Hoppas jag inte dödar den.

MVH Alva <3

Grace2009
2

#30 Spännande!

alva03
2

3 verkar gro och en verkar 100% död men minst 3 känns bra!

MVH Alva <3

Pyttelite
1

Du får visa bilder på uppväxten 😊 Kul när det lyckas.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

alva03
2

#33: tyvärr ser de ut som den gröna på bilden jag delar så måste vänta. 😴

MVH Alva <3

Pyttelite
1

#34: Inga problem - de måste få växa upp i lugn miljö utan stress.

alva03
2

verkar bara vara 2 som klarar sig, nummer 3 saknar rötter och har därmed slutat växa. men 2 hibiscus räcker i sig för att kunna korsa senare tänker jag? snart är de stora nog och då tar jag bild. :)

MVH Alva <3

alva03
2

IMG_2024.jpeg

Den mindre vet jag ej om den fortsätter växa den verkar inte få fler blad

MVH Alva <3

Pyttelite
1

#37: Vi hoppas på att den lille tar lite fart än är hoppet inte ute.

alva03
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Båda tar sig! :D

MVH Alva <3

Pyttelite
1

#39: Ser mycket lovande ut!