Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketter: blomdagbokpalettbladbonsai
Läst 94 ggr
[Undertaker]
1

Coleus Bonsai - Min resa #1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har länge fascinerats av bonsai. MEN ett stort problem är att färdiga kostar en hel del och mer klassiska bonsai arter tar en hel del tid när det kommer till att växa.

Coleus, Palettblad, är dock tydligen en växt som lämpar sig som bonsai. Och jag är inte först med denna tanke!

Så i denna tråd får man följa min resa mot att lära mig förstå konstformen bonsai och dess hemligheter.

Bilden är det jag börjar med. Jag uppdaterar här med info jag hittat samt all skötsel jag ägnar mig åt.
Växten är en stickling och har bra med rötter för att planteras. Den har vattnats med BT och en väldigt svag dos gödsel nu.

Som back-up ska jag fortsätta låta min andra Coleus växa och ta sticklingar av den, ifall jag råkar döda min bonsai. 😅

Maria
0

Spännande 🙂

/Maria

[Undertaker]
1

Okej, jag har lärt mig något:
I början så är målet att få ett bra rotsystem så man planterar om till större krukor lite då och då. Sedan någon gång är det dags för en bonsai kruka och då kapar och formar man rotsystemet efter krukan.

Just det där med krukans storlek är ännu en stor gåta tycker jag. Just då bonsai bygger på att hålla krukan liten och främst kapa rötterna.

beem
0

Så spännande att följa

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Vixxen
0

Kul att se hur Palettbladet utvecklas!

[Undertaker]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Så här såg den ut innan min senaste kapning.

[Undertaker]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Nu har jag format den lite. Hoppas den inte tog allt för illa vid sig.

Maria
0

Ska man inte knipsa bort blommorna?

/Maria

[Undertaker]
1

#7: Man kan. Risken med att behålla dem är att bladen tapar färg (samt att plantan inte enbart använder sina resurser för att växa).

Mitt lilla kräk här har försökt blomma i över en månad, trots mina desperata försök att kapa av alla knoppar. Så nu låter jag den blomma i hopp om att lyckas pollinera den. Plantans vilja var starkare än min.

Maria
0

#8 Aha😉

/Maria

beem
1

Om man toppar Palettblad 2 noder ner så stoppar man viljan att blomma.

Sorgen är kärlekens pris

[Undertaker]
1

#10: Får testa att ta två noder, jag har bara knoppat en alltid.

beem
1

#11 Jag har testat och det fungerar.
Om det kan variera mellan sorter vet jag inte.

Sorgen är kärlekens pris