(Typ) "beskära" ett paradisträd?
Jag har ett Paradisträd. Det togs från en mycket misskött och till största del helt död växt. Mitt lilla Paradisträd har vuxit i några år nu, från vek liten stickling till något som ser hyfsat starkt ut. Jag visste inte om det ens skulle ta sig, men det gjorde det, turligt nog. Jag har stagat upp det, när det började behövas, med blompinnar. Jag vet inte om de behövs det längre, men jag har inte vågat ta bort dem för att testa.
Jag har dock ett litet dilemma. Jag är inte så bra på det här med krukväxter och har försökt googla, men får inte så bra svar på min fråga. Tänkte jag skulle försöka här :)
Är det möjligt att typ dela på växten för den har vuxit sig rätt hög, men inte grenat ut sig just något? Tänker att den kanske går av om den får växa sig högre och stödet inte räcker länge. Riskerar jag ha död på den om jag skär av den på mitten och försöker få två istället för en? Som att ta en stickling, men mycket större, om ni förstår hur jag menar? Kommer den kanske grena ut sig vid snittet och kommer toppen jag skär av rota sig, eller blir det blä av det hela om jag gör så?
Många frågor blev det, jag hoppas jag inte förvirrat er allt för mycket med dem :)
Kan du visa en bild så man kan tänka sig vad du menar? Samt rita in?
#2: Du borde kunna kapa så och nedre halva ska fortsätta växa samt att övre borde få rötter om den beter sig som den ska.
#3: Tack! Jag får försöka våga kapa snart. Jag är bara så rädd att den ska dö (igen).
Ska jag sätta den övre delen i vatten först så den förhoppningsvis får små rötter, eller i jord direkt?