Min (nya) mangos resa
Dags för en mango tråd!
Igår slaktades en väldigt perfekt mango med en ovanligt liten kärna. Torkades över natten så att jag skulle kunna få upp den utan att riskera mina fingrar.
Kärnan lades imorse i fuktigt hushållspapper och en plastpåse. Så nu är det bara att vänta.
(Och så hoppas vi den gror.)
#0: Spännande att få följa.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
#0 Spännande.
Jag har en mango som jag satte 2013 tror jag det var.
/Maria
#2: Min förra slängdes ut för att hela krukan kravllade. Sorgmyggslarver. Den orkade jag inte ta itu med.
Kul att du haft din i över 10 år!
Håller tummarna. 👍👍😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja det ska bli kul att följa.
/Maria
Spännade
Stolt ägare till tre La permer
Åh detta ska bli spännande att följa!
Hittade nyss nematoder, små larver som lever o jorden och äter upp larver för sorgmyggor och Trips, går under namnet NemaBlom på blomsterlandet :) Testar det i just detta nu hemma för mina Trips och sorgmyggor, får se om det tar dom små jävlarna :) Tipsar redan nu om du skulle få problem med sorgmyggor under denna mango odling med :)
#7: Problemet var att hela krukan var fylld med larver. Råkar det gå så långt utan att jag upptäcker det lär plantan alltid ryka. För jorden var mer kravlande larver än annat. 😅
Åh fy fan, då förstår jag att den rykte 😅
#9: Jag var mest förvånad att inte mer flög runt i hemmet. Blev lugnt efter mangon åkte ut.
#11: Det gick snabbt
Sorgen är kärlekens pris
#12: Ja, jag är väldigt överraskad.
#13: Snart har du ett nytt träd!🌴
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#15: Det tar sig. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#19: Den verkar gilla sin kruka. 😊
#19: Det ser lovande ut med små blad på väg
Sorgen är kärlekens pris
#22: Så fort det går!
#24: Ser lovande ut
Sorgen är kärlekens pris
#26: Nu går det undan. 😊
Oj vad den växer
Den växer på bra
Sorgen är kärlekens pris
Söt🙂
/Maria
Härligt!
#35: Ser jättefin ut. Väldigt lovande.
Sorgen är kärlekens pris
Min 11-åriga mango växte på bra i början men stannade sedan. Det man märker är att stammen är tjockare.
/Maria
Ser fin ut!
Fler blad!

Det växer.

Vad fin den blivit! 😊 Denna tråden inspirerade mig att själv spara en mangokärna. Jag lade precis in den i blött hushållspapper i en plastpåse och hoppas att den kommer gro.
—-
What’s meant to be will always find a way
#45: Lycka till!
#46: Tack snälla!
—-
#46: Nu har den kommit en bit. Frågan är om den ska vara kvar lite till i fuktigt hushållspapper? 🤔
—-
#48: Brukar vänta tills jag har 5-7cm rötter minst (samt att den börjat grena ut sig lite).
#49: Toppen, tack för snabbt svar! 😊
—-
Bladen har snart vuxit klart och nästa uppsättning är på g.

#51: Så roligt att det lyckas så bra
Sorgen är kärlekens pris
Den växer på.