Flytta med plantor…?
Jag ska flytta! Lägenheten får jag på måndag. Då ska redan vissa saker dit. Själva flytten ska ske helgen därpå.
Nu är frågan: Hur i hela friden flyttar jag plantorna bäst? På måndag åker jag bil dit. Om det finns plats tänkte jag nog få med mig den ena eller andra plantan. Men hur säkrar eller packar jag dem best? Framförallt just mangon då den ju är lite lång och vinglig.
Viktigt är att skydda för kyla om det inte bara blir snabb transport.
Tidningar brukar vara bra att använda för att ”packa in” annars brukar jag använda plastbackar eller flyttkartonger.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Right, det är minusgrader… Ja, då lär även kort hämta nyckel och skriva under bli lite kalt. Ska se om jag nog inte hellre tar en senare vända med dem så att värmen säkert finns.
#2: Om inte bilen är uppvärmd och hyffsat varm skulle jag nog vänta speciellt när man inte vet hur lång tid det tar - så blir det extra stress och risken för ”olyckor” ökar.
Lycka till med det nya boendet!
#3: Den är säkert varm ända tills vi är där men enligt mig går det fort för en bil som står att kyla av och jag kan tänka mig att hämta nyckeln när bli lite pratande också. Så det är nog en dum risk att ta. Mangon är ändå olycklig nu på vintern.
Och tack!
Om du kan vänta med plantorna så gör det. Det kan gå på någon minut att frysskada en planta.
Under tiden kan du samla på dig kartonger med höga kanter.
Kanske räcker det med att fälla upp locket och tejpa runtom. Om det fortfarande är lite kallt så spara tidningar och tygbitar och vira runt varje planta, ända upp över toppen, när de står i kartongen.
Lägg löst ett lakan eller nåt överst.
#6: Okej, tack!
Vi har flyttat många gånger och olika årstider. Nu har vi bara flyttat inom Göteborg så inga längre sträckor.
Jag har alltid bara packat i bananlådor och det har alltid gått bra.
/Maria
Har du flyttat alla nu eller har du bara börjat?
#9: Plantorna flyttas nu på lördag. Fast en orkidé står redan i lägenheten och elefantörat står hemma hos min partner. Mina föräldrar flyttar plantorna samt möbler och ställer in allt i lägenheten medan jag plockar isär möbler hemma hos min partner.
Har de bott in sig nu?