Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 107 ggr
Pilspets
1

Var kommer dina växter ifrån?

Affär? Fröer? Vänner o bekanta?
Skriv gärna var du köper växter ifrån. Eller odlar du själv?

Pilspets
0

Jag köper mest på loppis.😁

Vixxen
0

Vänner och bekanta till stor del, men odlar vidare på dem också!

Maria
0

Oj, det är väldigt blandat.

/Maria

MonicaLagerquist
0

De flesta har jag tagit skott hos vänner och bekanta.Några har jag ärvt efter min mormor och min svärmor.
Några har jag köpt-

Stolt ägare till tre La permer

beem
0

Jag har snöat in på Pelargoner. Har köpt de flesta i FB-grupper men även på Blomsterlandet
Jag köper även fröer och sår Pelargoner ofta från Wexthuset.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

[Undertaker]
0

Kärnor jag snattat från frukt, fröer (fast har inga i dagsläget), även andra plantors kloner (till exempel mini-ananas som alltid skapar flera kloner) och sedan butik då.

Åsa S
0

Souvenirer i form av sticklingar från resor, sticklingar från vänner och bekanta främst, jag köper sällan växter

[Undertaker]
0

#7: Sticklingar från resor? Låter spännande! Funderar på om det inte kan bli problem beroende på hur man reser i utlandet? Vet bara att vissa länder i alla fall inte vill att man importerar växter.

Åsa S
0

Jag reser enbart inom EU och inom EU är det fri handel med växter, och det är inte vilda växter jag tar sticklingar av och jag tar enbart så det inte syns vet man vilka växter det är och hur man rotar dem behövs inte mer än 1-2 sticklingar. Ex. har jag en planta från en parasollsäv det växte många såna i rabatten utanför hotellet när vi var på smekmånadsresa och liknande. +

[Undertaker]
0

#9: Jag reser nog mest till Sverige eller länder som inte tillhör EU så jag skulle nog få problem.
Kan tänka mig att det är en trevlig form av souvenir. Aldrig ens tänkt på att man kan göra det.

Kalli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De flesta är växter som folk skänkt, eller gratis sticklingar. Några är köpta men jag köper aldrig dyra växter ifall de inte skulle överleva. Senast blev de dessa små för 10 kr/styck. Gick kanske lite överstyr.