Vad har hänt med persiljan?
Såg alldeles nyss att de nyaste skotten på vår slätbladiga persilja ser helt annorlunda ut i jämförelse med de andra bladen som redan fanns på plantan. Bladen kommer definitivt från persiljan själv och är inte någon annan växt som fått fäste, och det luktar även persilja.
Andra växter i samma fönster har blivit angripna av någon sorts fluga eller annan insekt och är slängda, men det verkar som att persiljan är orörd, men kan en sådan insekt påverka växten på något sätt? Borde jag slänga persiljan också? Är det farligt att äta den?
Lägger till bilder för att visa en bunt av de "konstiga" bladen och en jämförelse med bladen från samma planta.
Hur gammal är plantan? Persilja är tvåårig och kan ändra form när den förbereder sig för blomning.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Japp jag tycker det ser ut som den är redo börja blomma sitter den i kruka så händer det rätt ofta att de blommar är ett eftersom de stressas av den begränsade jordvolymen enligt min erfarenhet
Sådana blad kommer alltid nertill på min persilja på sensommaren. Går utmärkt att använda.
#1: köpte den förra sommaren, så börja närma sig 1,5 år snart
#2 #3: puuh då verkar det inte vara något man behöver vara orolig över då? Har aldrig lyckats övervintra en persilja förut så visste inte ens att de kunde blomma!
#0: Den ser inte konstig ut.
Bara bra!