Amaryllisen vissnar inte
Jag gör ett nytt försök att hålla amaryllisar vid liv. Lökarna har stått ute hela sommaren och fått mycket näring. En del har växt och en del skrumpnat.
Jag läser att man skall lägga dem mörkt och svalt när bladen vissnat ner, men mina har ingen tendens till att vissna. Har tagit in dem och slutat vattna för en vecka sedan.
Skall jag skära av bladen och lägga dem mörkt och svalt?
- Redigerat 2026-09-25 05:33 av Pyttelite
- Redigerat 2022-09-25 07:30 av Pilspets
Jag låter mina vara och så får de stå i uterummet där det är något svalare.
/Maria
Tror att du är för ivrig - bladen är ju ganska köttiga så det tar ett tag men troligen spelar det inte så stor roll om du klipper bort ”blasten” redan nu.
Här finns en metod:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Lägger aldrig mina amaryllislökar mörkt och svalt. De står i krukorna i fönstret året runt (solen når nästan aldrig dit) och bladen vissnar inte ner på dem heller. Tror inte de gör det så länge man vattnar dem. Sedan skulle jag tro att dina har tillräckligt med näring i löken för att bladen ska fortsätta växa.
Att bladen ska vissna ner beror på att då går näringen från dem tillbaka i löken, men eftersom du gett dem gödning så behövs ju inte det. Amaryllis blommar normalt inte till jul, så vill man att de ska göra det får man placera dem mörkt och svalt. Annars blommar de framåt vårkanten istället.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Ja precis. Mina brukar blomma vår eller sommar.
/Maria
Ja, jag vill driva dem just till jul. Det är från Wexthuset jag läst. Jag testar och klipper bladen och gör som det står sedan.
#5 Aha.
/Maria
#7: Ser ut som mina ungefär, men mina har inte blommat.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Är bladen spänstiga så kan du låta dem vara. Är de däremot mjuka och hängiga så kan du klippa bort dem så energin går tillbaka ner i löken.
#0: La till ettiketer i ditt inlägg nu.
Hur står det till med era amaryllisar - är det liv i dom?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag har försökt att spara tre st jättefina, en var en riktig bamse med tre blomstänglar förra julen. Till min förvåning har inte bladen vissnat alls.
Nu har jag ställt dem svalt och rest ifrån dem. Få se om det blir något i jul.
Ibland så blommar de om på våren, som ju är den naturliga växtcykeln för dem.
#12: Har flera stycken där bladen inte heller har vissnat. Den jag köpte förra året har väldigt stora och fina blad, så hade de bara vissnat ner hade det förhoppningsvis kunnat bli några stänglar i år - eller nästa år.