Tips?
Har ni några tips man kan göra för att inte växterna ska dö?
Jag och mamma har lite problem med det.
- Redigerat 2022-07-15 11:25 av Pilspets
Har inga gröna fingrar själv, så jag vet inte heller hur man gör för att växterna inte ska dö. De jag har nu har hängt med länge så de har acklimatiserat sig här. Normalt så kan jag inte hålla liv i växter mer än något år högst. Sedan beror det ju mycket på vilka växter det är också. Vissa kräver mer skötsel och speciella betingelser än andra. Har under årens lopp lärt mig att jag inte ska köpa sådana växter. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vad handlar det om för växter?
Växter är så olika och kräver olika skötsel.
/Maria
Ett av de vanligaste problemen lär vara att man vattnar för mycket.
/Maria
Alla möjliga växter..
Jag tror du får specificera växterna mer om du ska få hjälp.
Vissa behöver mycket vatten, andra inte. Vissa behöver sol medan andra trivs i skugga osv.
/Maria
Jag ska kolla vad de heter..
#6 Eller ta bilder.
/Maria
#7 kan vara lite svårt då vi är på bilsemester 😀
Det var julstjärna bla
- Redigerat 2022-07-09 15:16 av Pilspets
Tack!
#11: Ingen fara!
Denna är lättskött men sloknar på sommaren.
- Redigerat 2022-07-09 15:25 av Pilspets
Oki tack!
#13 Alla pelargoner vad jag tror gillar sol. De växer ju frodigt kring Medelhavet t.ex.
/Maria
#8: Julstjärnor är rätt knepiga. De tål inte drag och kyla - eller Övervattning. Vill man att högbladen ska bli röda nästa år ska de inte stå alltför ljust under hösten. Fast allting är ju relativt. Ett år hade jag en flergrenad julstjärna som jag satte ut på balkongen. Där är hyfsat vindskyddat men däremot en hel del sol - förutom längst in. Har aldrig haft en så fin julstjärna någon gång. Den blev väldigt vackert grön och frodig. Tyvärr fick den någon form av ohyra sedan, så den överlevde inte på grund av det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
En gång när jag var på Kanarieöarna så var häcken omkring vår bungalow julstjärnor. Det kändes så märkligt och då insåg jag ju varför det kanske är så svårt att få dem att växa hemma i vårt klimat.😏
/Maria
Intressant
#17: Ja, julstjärnor är väl egentligen stora buskar, som någon kom på att "förädla" till julblommor. 😊

#15: Ja,men sommaren gillar dom inte. Blir bruna,brända o sloknar.
Men är pigga o fina på vintern. Perfekt då dom ska mota bort förkylningar o på vintern är det mycket snuva.
#20 Då har vi helt olika erfarenheter.
/Maria
- Redigerat 2022-07-15 11:35 av Maria
#21: Jaha!
Vad tycker din/dina om sommaren o vintern?
#22 Mina blommar och mår finfint under sommaren. På vintern får de vila svalare och mörkare.
/Maria
#23: Att det kan vara så olika.
#13 Det är en doftpelargon. Så även den älskar sommar och ljus😉
/Maria