Vad kallas denna växten?
Har haft hur många som helst och nu har denna börjat blomma. Det är flera "pinnar" i krukan. Alla blommar inte. Det är ingen direkt jord kvar så borde plantera om den.
Den är köpt på Ikea från början. Hade den i ett soligt fönster precis när jag köpte den. Där förökade den sig ordentligt. Så jag fick ge bort några. Nu står den inte i starkt solljus så nu blir det väl inga fler på ett tag.
Jag är tacksam om någon vet vad växten heter.
Mvh
Mig
- Redigerat 2022-07-03 10:49 av Pilspets
Jag misstänker att du har ett fint exemplar av Pinnlilja eller någon variant av sansevieria-släktet;
https://krukvaxter.ifokus.se/discussion/1399346/pinnlilja-%28sansevieria-cylindrica%29
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-06-28 17:49 av Pyttelite
#1: Åh tack för svar! :)
Mvh
Mig
Jag tror att det är en växt av svärmors tunga.
Blommorna ser ut som pinnlilja, men de ser ungefär likadana ut på de flesta i sansevieria-släktet. Vissa av stänglarna ser däremot inte riktigt ut som pinnlilja, för de ser inte ut att vara helt runda. Fast det kanske är fotot som inte riktigt visar hur de ser ut? Min pinnlilja ser ut som på bilderna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag skulle kunna tänka mig att det är en sanseviera bacularis som är en variant av bajonettlilja (snake plant) och pinnlilja - vad tycker ni?
Här är bilderna och en söt historia om bröllopspresenter.
https://plants4lessgift.wordpress.com/2018/08/25/plant-of-the-week-sanseveria-bacularis/amp/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#5: Svårt att se riktigt hur de ser ut. Tycker pinnarna är rätt runda. Oavsett vilket så bör det vara någon form av sansevieria som TS har. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Kan ta en bättre bild i morgon.
Mvh
Mig
#7: 👍
#7: Låter bra!
Kommit på vad det är än?