Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketterkrukväxterklätterväxter
Läst 123 ggr
Lona
1

Växter för dragiga norrfönster?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har två stora fönster som man skulle kunna göra något fint av (förutom att det ena är en spaningsplats för hundarna) men de är i norrläge och det är dessutom ganska kallt och dragigt på vintern.
Vad kan tänkas trivas där? Något som dessutom är lättskött?
Jag skulle också vilja ha någon klätterväxt typ Gullranka som kan klättra runt det ena fönstret. Murgröna tål ju kyla men tål den drag?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2022-04-21 12:14 av Lona
Pyttelite
1

Det finns ju en hel del växter som gillar lite kallare förvaring. Skulle det funka med tilläggsbelysning så tror jag att pelargoner trivs.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Niklas
2

Svärmorstunga, Fredskalla och liknande blommor stämmer väl in på din beskrivning?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
1

/Maria

NiklasTyreso
3

Kryddkarlbergare fungerar bra, god timjansmakande krydd- och medicinalväxt.

Min kryddkarlbergare trivs i norrfönster, men den blir ranlig när den blir gammal. Då får man sätta nya sticklingar.

Pyttelite
1

#4: Låter som det är en växt för mig som är storförlust i Timjan.

https://gronarader.se/odla-inomhus/kryddkarlbergare/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Lätt att odla. Växer snällt även i norrfönster hela vintern. Sprider en frisk timjanliknande doft vid minsta beröring. Underverket heter kryddkarlbergare.
Lona
1

Tack för era svar! 👍
Fredskalla skulle kunna vara jättevacker i detta fönster där den kan få rejält med plats även på djupet men av någon anledning så dör mina direkt. Jag vet inte varför, det går på mindre än en vecka så det är inte att jag missköter dem. Jag har iofs inte testat i den här bostaden men i två andra.

Växtbelysning är nog lite knepigt att få till, annars passar pelargoner klockrent i med att det är ett gammalt hus i "äldre miljö".

Svärmorstunga är väl relativt lätt att föröka? Mamma har ett par, vore ju praktiskt att kunna ta ett "skott" eller vad det kallas för när man förökar genom att "plantera bladbitar". 😚

Garderobsblomma och kryddkarlbergare låter som något som är värt att kolla upp, tack för tipsen! 👍

Faktiskt så har min ampellilja stortrivts, jag trodde att det var för lite ljus men den verkar gilla läget. Den är ju dessutom superlätt att föröka.

Gullrankan tvärdog men den var i och för sig inte i så bra skick när den kom. Murgröna borde dock vara köldtålig, den är ju städsegrön ute?

Jag fattar ju också att växterna har störst chans att klara sig om man köper starka, bra exemplar men budgeten är tajt - jag har inte riktigt råd att köpa växter "för att testa". 🙂🌱🌱🌱

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MonicaLagerquist
0

Kornett blomma skulle jag satsa på

Stolt ägare till tre La permer

Vixxen
0

Finns det inte en sorts Kalla som är större? Bergskalla kanske de heter? De skulle nog vara fina i ditt fönster!