Plast eller lerkrukor?
Vilket föredrar du?
Stolt ägare till tre La permer
Det beror alldeles på vad det är för växt tycker jag.
/Maria
Bägge har sina fördelar, så det beror nog mest på växten vad jag väljer. Växter som inte får torka ut passar bäst i plastkruka och växter som inte tål blöt jord får en lerkruka.
Med det sagt så är det väldigt länge sedan jag planterade om någon av mina växter. ☺
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har lite blandat.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har oxå blandat men har lerkrukor till pelargoner.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag föredrar lerkrukor. Plastglas till skott och små planteringsfack till frön.
Blandat här också. Använde nästan bara plastkrukor tidigare då jag tyckte det var bättre och inte så vattenkrävande. Men använder numera även en del gamla lerkrukor som jag fått överta.
Lerkrukor är definitivt snyggast, och jag har kommit över en större mängd begagnade, billiga lerkrukor så jag använder dem till mina blommor där ute. Men jag har även en del plastkrukor då jag behövde en större mängd stora krukor till mina tomatplantor m.m. förra året och det blev för dyrt att köpa något jag gillade bättre. Men plastkrukor funkar ju väldigt bra som många skriver, och de jag hittade var faktiskt helt ok snygga :)
Tja, plast känns visserligen lättare (bokstavligen) att hantera, men nackdelen med dem är att de spricker efter några år.
Lerkrukor känns som ett bättre alternativ på lång sikt.
Svårt val…. 🤔
Föredrar lerkrukor, men har plast på nyplanterade sticklingar och dylikt.
Använder bara lerkrukor, har dock plast krukor innanför eller vad man nu ska säga :)