Doftmedel som är ofarlig för växter
Jag har fått en tripps invasion i hemmet och har slängt ut de flesta som varit extremt drabbade och gjort neem-olja, såpa, vatten blandningen att spraya på de kvarvarande. Problemet är att jag är extremt doftkänslig och blir så fruktansvärt Illamående av lukten av neemoljan som täcker hela lägenheten. Så jag måste hitta något att doftsätta blandningen med. Jag har några eteriska oljor (som ska vara helt ekologiska) som jag funderar på men vill ju självklart inte skada mina plantor. Vad tror ni, kan man ha i lite doftolja i sprayen utan att skada växterna eller ska jag leta efter annat alternativ?
Vet inte vad oljan skulle ge för effekt det borde funka med vatten och såpa.
Såpa används för att minska ytspänning så att vattnet tränger in.
Vissa rekommenderar även en gnutta t-sprit men det behövs inte.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-09-18 11:35 av Pyttelite
#2: Jag skulle ta bort oljan och inte mixtra med doftljus.
#0:
Om jag har skadedjur på mina växter, brukar jag köpa guldsländögonlarver. Dom käkar upp allt som är mindre eller inte mycket större än dom själva, t.ex. Trips, bladlöss, spindelkvalster. Inom 3-5 dagar finns det inga skadedjur kvar. När dom har käkat upp alla skadedjur, käkar dom upp varandra.
Allt som man kan spraya på växter, brukar få bladen att se dåliga ut.
#3 och #4 tack för tipsen men jag vill bara veta om parfymolja är skadligt för växter i mycket liten, utspänn mängd. Jag får inte ta in rov insekter i lägenheten så spraybehandlig är allt jag kan göra. Hittills (3 veckors behandling) ser alla blad fina ut (kan självklart ändras men ser inga tecken på det än).
Neem är suveränt mot ohyra på växter. Konstigt, jag har inte reagerat på någon doft från den.
Om du tycker den doftar så starkt så blir det kanske svårt att dölja den? Jag tänker på lavendel som är rätt harmlös, men det är ju en rätt så svag doft. Annars är det svårt att veta om doftoljor och växter.
Det är inte så att den neem-oljan du har har någon tillsats och det är den som luktar?
Annars brukar ju vanliga stearinljus kunna "äta upp" dofter. Tänd så många du kan. En eller ett par skålar med vatten och ättika eller äppelcidervinäger i kan också ta bort dofter.
#5:
Första gången som jag använde rovinsekter, dvs. guldögonsländelarver var jag också rädd att ha dom i hemmet. Jag tänkte, att larverna blir ju till vuxna flygande djur som jag sen har i lägenheten, Men jag har aldrig sett någonting flyga omkring och senast efter en vecka hittar man heller inga larver på växterna längre, för att de äter upp varandra när de har ätit alla skadedjur. Utvecklingen till ett vuxet djur tar 2 veckor och de vuxna insekterna lever på pollen, är alltså inga rovinsekter längre. En enda larv äter upp till 500 bladlöss under den tiden. Eftersom tripsar är mindre, äter varje larv nog 1.000 stycken.
Ibland har det hänt att nån enstaka larv har trillat ner från växterna och sen krypit omkring och jag var förvånad att den kröp så långt att jag hittade den i ett annat rum.
Jag har också hittat guldögonsländlarver på ekologiska grönsaker som jag har köpt, t.ex. på blomkål.
#1 Neemoljan förstör fortplantningsförmågan hos många insekter så det är rätt effektivt, mer effektivt än valig såpa
Du kan använda mindre mängder eterisk olja på växterna. Det har ingen betydelse.
#8: Kan ju inte vara ett bra ämne att använda om det är som du säger.
#10: ur menar du? Det är ju därför det är så bra att använda till skadeinsekter. Helt ofarligt för växter. Kanske t o m nyttigt?
Jag använder torkade blad från neem till hårinpackningar. Är suveränt.
#10 Det är helt naturligt Neemträdet har under årtusenden utvecklat en egen strategi för att undvika få skadeinsekter det är den oljan man utvunnit så det är nått som finns naturligt ute. Det finns en massa naturlig bekämpning ute ex. svampar som angriper insekter, parasiter som tar död på bladlöss etc. Det är sånt man använder vid ekologisk odling då tar man naturliga bekämpningsmedel/naturliga fiender och använder dem istället för bekämpningsmedel tillverkade av människor
Jag tycker man läser på många olika sidor att just neem olja ska vara bra mot Trips. Jag kan inte minnas jag skulle ha läst något negativt. Dock är ju Trips mycket besvärliga att bli av med, så neem olja är kanske ett bättre alternativ än att spraya ner hela huset med ohyraspray (som jag har gjort).
Sen skulle jag rekommendera att beställa efter rovkvalster om du vill ha ett naturligt och luktfritt alternativ. Dessa är super och inte så speciellt dyra.
#12: Det finns ingen skillnad på naturliga och konstruerade gifter och varför då ta till ett gift som påverkar reproduktionscykeln.
Släng blomman om det inte fungerar med såpvatten.
- Redigerat 2021-09-19 17:04 av Pyttelite
#15: Jag fattar inte vad du har emot neem? Det är väl bra att inte skadeinsekterna kan reproducera sig? Eller hur menar du?
Neemolja hindrar larverna att ömsa skin, men det hjälper inte mot de flygande insekterna som lägger ägg på växterna.
Vad som hjälper mot de flygande insekterna är det här, som jag antar även måste finnas i Sverige:
Men stoppar dom i blomkrukan eller hänger dom på växten. Tripsarna lockas av den blåa färgen och i stället för att lägga ägg på växten fastnar de på klistret.
#16: Det finns ingen anledning att använda gifter oavsett om de är "naturliga" eller inte.
Oj, tack så mycket allihopa för svaren! #6 Ja, min sambo känner inte lukten av den heller men jag är lite överkänslig tror jag. Men lavendel var ett supertips, jag har massa hemma så det ska jag absolut testa!
#5 Jag håller med dig, jag har inget emot dem, men tyvärr är det stop på rovinsekter från sambons sida XD.
#18 Helt ärligt så bryr jag mig noll om tripsens välmående och jag använder gärna lite gift för att förstöra deras liv och reproduktion så mycket det går. Jag tänker inte slänga ut mina plantor om jag kan rädda dem. För övrigt så är neem-olja, som alla säger, totalt harmlöst för andra än ohyra, men du behöver självklart inte använda det. Du kanske borde göra lite research innan du klassar nått som gift.
#19: Neemoljan är abortframkallande för människor och det handlar inte om tripsens överlevnad eller inte utan vad vi släpper ut i naturen.
Medlet påverkar hormoner.
Här har du information om neem oil:
https://www.thedailygarden.us/garden-word-of-the-day/neem-oil
#21 för det första så måste jag säga att källan nämnd ovan inte uppfattas som en särskilt trovärdig källa. För det andra så har Neemolja använts som abortmedel när det är tillrett med andra medel och har enbart testats på gnagare. Plus så ska det antingen drickas i stora mängder eller föras in i livmodern på annat sätt för att skapa problem.
Så jag tror att jag tar risken.
Men jag bryr mig nog inte tillräckligt för att käfta mer om det, jag uppskattar svaren jag redan fått så kan lämna det där.
#22: Sen är det precis som för antibiotika att skadedjuren anpassar sig vilket på sikt för med sig att man behöver hitta bättre gifter.
Varför riskera detta för krukväxter?
Här är information från SLU som säkert också är en tvivelaktig källa.
Jag avråder ifrån att använda detta för hobbyodling.
De fyra ämnena som är godkända i svensk ekologisk produktion och har giftverkan för människor är pyretriner, Spinosad, azadiraktin*, och järn. De första tre är insektsmedel, medan järn används i medel mot sniglar. Riskbedömning för järn är dock satt utifrån säkra intag av kosttillskott av järn. Kosttillskotten ger alltså ett betydligt större intag av järn än vad man får via livsmedel där man behandlat grödan med järnfosfat för att minska snigelangrepp.
*azadiraktin utvinns ur frön från neemträdet Azadirachta indica
#0: Vid hårt angrepp så kan du använda detta.
Grundreceptet är 1 l vatten, 1-2 dl såpa och 1-2 msk rödsprit. Jag fick hoppstjärtar i några av mina orkidéer. Jag gjorde ett vattenbad av detta recept fast jag hade 5 liter vatten och 5 dl såpa och 10msk rödsprit.
Jag doppade ner dom sen fick dom ligga där i några minuter . Då hade jag innan också tagit bort all kompost och sköljt dom innan också.
Sen efter badet så sköljde jag av dom noga igen sen fick dom ny kruka och ny kompost och även vitmossa. Dom är jättefina idag.
Jag vill säga att jag klippte av alla stänger med blommor också eftersom ohyra kan gömma sig i det.
Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare
#25: Bra tips!