Krukväxter iFokus

Krukväxter

Läst 228 ggr
Daniel40
2

SUBSTRAL INSEKTSMEDEL SPRAY 1000ML - Fråga!

Köpte en Substral insektsmedel igår för att bli av med Trips på mina krukväxter (vilket jag har alldeles för många av här hemma) (länk: https://www.bauhaus.se/substral-insektsm-spray-1000ml#go-to-description )

Står bla detta under beskrivningen: Den aktiva substansen tas upp i växtens blad och fördelas med växtsaften ut i plantan.

Betyder detta att jag inte behöver spruta på varenda blad på plantan? Utan det räcker med att spruta lite här o där då denna verkar gå in i blomman och sedan transporteras till alla bladen?

Visste nämligen inte att det finns spraymedel som funkar så här, utan att man var tvungna att spruta tills man dränker hela plantan för att det ska verka bra :)

Billiga byggvaror 60 dagars öppet köp!
Vixxen
2

Är du säker på att den fungerar mot Trips?

Dagnykatt
1

Ja då behöver du inte dränka hela plantan! Men det kan istället ta lite längre för plantan att suga upp ämnet och transportera ut det i bladen. Mitt tips är att du främst sprayar på undersidan av bladen, samt i bladvecken. Gör gärna om proceduren efter några dagar, då tripsens ägg kläcks i flera etappen, vilket gör att du har Trips i flera etapper.

Daniel40
1

#1: står så i beskrivningen iallafall

Daniel40
0

#2: Tog och sprutade rejält, dock på övre delen av bladen så jag har enorms stora fredskallor (svårt o få bra sprut på baksidan av bladen.

Daniel40
0

#2: Behöver man verkligen spruta med än en gång? Medlet ska ju väl stanna kvar i ca en månad i blomman, så tripsen hinner ju kläckas några gånger

Dagnykatt
0

#5: vet inte vad som beskrivs på just ditt medel. Men du kan ju följa med hur det ser ut, är det mycket Trips ännu efter några veckor, så kan du ju upprepa proceduren. Ett annat tips är att du blandar ihop 9 dl vatten, 1 dl ättika och 1 msk diskmedel och sprayar på ytorna där dina växter står. Så att du inte behandlar växterna i onödan och så finns det Trips och ägg på fönsterbrädor, fönster, väggar etc.

Pyttelite
0

Tänk så bra det var med pinnarna. 🙁

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Vixxen
0

Har hittat detta om systemiska medel; alltså såna som dödar på kemisk väg, mot Trips:

Miljödepartementet har kommit med nya bestämmelser. Detta kommer medföra att alla systemiska preparat inte längre kommer att få säljas till privatpersoner. Substral insektsmedel är ett systemiskt preparat.
Från och med den 1 oktober 2021 får växtskyddsmedel inte alls användas på följande områden:

• på skolgårdar och gårdar till förskolor eller på lekplatser som allmänheten har tillträde till,
  • i parker trädgårdar eller andra områden som i första hand är avsedda att vara rekreationsområden som allmänheten har tillträde till,
  • inom koloniträdgårdsområden eller i växthus som inte används yrkesmässigt,
  • på tomtmark för bostadshus eller på krukväxter i hemträdgårdsmiljö,
  • på växter inomhus utom i produktionslokaler, lagerlokaler eller liknande.

Därmed har dessa medel börjat tas bort hos de flesta butikerna.