Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketttulpan
Läst 142 ggr
Eda
6

Tulpaner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick dessa fina tulpaner på påskafton, jag tyckte att de såg ovanligt fransiga ut, vet ni om det är någon ny sort?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

• Redigerat 2021-04-18 22:08 av Pyttelite
Dagnykatt
2

De tillhör gruppen papegojgruppen. Det är en gammal sort men har kanske blivit vanligare i Norden under de senaste åren. Den har förädlats en del, vilket gjort att utseendet på tulpanerna i papegojgruppen kan variera mycket.

Eda
1

#1: Tack för svaret! Jag tänkte lite på papegojtulpaner, men så här fransiga tulpaner har jag inte sett tidigare!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

Dagnykatt
2

De är jättevackra! Du kan också se att de är förädlade utgående från själva stjälken. I "normalfall" skulle en tulpanstjälk vara mycket längre, men här har de jobbat antingen med retarderingsmedel eller med korsningar för att få fram nya hybrider. En kortare stjälk är att föredra då den inte ger vika av blommans tyngd = längre hållbarhet och estetiskt värde.

Pyttelite
2

Här har du lite mer information:

http://www.inmygarden.nu/web/page.aspx?refid=333

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Eda
1

#4: Tack för informationen. Där stod mer om "fransade" tulpaner!

Pyttelite
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

MonicaLagerquist
0

Så vackra.

Stolt ägare till tre La permer