Kaktus i orkidéjord?
Jag hittade en gammal påse med orkidéjord, har inga orkidéer nu. Syftet med orkidéjorden, som egentligen är bark, är ju att dränera, den binder inte fukt och håller lite luftigt runt rötterna.
Kaktus och andra suckulenter har ju samma behov som orkidéer, inte för blött om rötterna men de växer naturligt i en helt annan miljö, där jorden är dränerad men av sand.
Min undran är om det skulle funka med orkidéjorden till mina suckulenter? Någon som har provat med det?
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-04-18 22:16 av Pyttelite
Nu är jag inte så kunnig men känner spontant att det borde funka. Om inte annat kanske du kan blanda i lite sand, pimpsten eller liknande för att det ska likna kaktusens naturliga miljö mer?
#0: Det är nog bara att prova.
Orkidéer har oftast låg tyngdpunkt så det kan bli att kaktusen välter om den har för hög tyngdpunkt men kaktusar har ju olika förutsättningar.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag är osäker på om det är en bra ide… För att på sikt lyckas med krukväxter är ju tanken att försöka imitera imitera deras naturliga miljö och växtsätt. Kaktusar växer i mycket sandblandad jord, där det är kargt. Orkidéer växer i sin tur i grenklykor och dylikt på träd och andra växter, så kallade epifyter.
Jag tänker även att kaktusen har så hög tyngdpunkt, så jag undrar om den kommer att välta ur orkidéjorden.
Men du kan ju testa! ☺️
Jag har idag planterat om en del av krukväxterna. Suckulenterna fick en blandning av gammal (men oanvänd jord) och orkidéjord, hade i lite sand också. Jag var rädd att sanden inte skulle räcka om jag bara tagit den, då jag hade så lite hemma, därav dök tanken upp på orkidéjorden när jag hittade den. Nu får vi se vad växterna tycker om det! ☺️
💖🧡💛💚💙💜
#4: Du får gärna återkomma med rapport och bilder - hoppas att det blir bra!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.