Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettorkideer
Läst 968 ggr
Caeli
2

Finns det ingen orkidébark längre?

Finns det ingen orkidébark längre? Hittar bara orkidéjord och i den påse som jag köpte var det mest torv och bara några enstaka bitar bark. Blir ju som att plantera orkidéerna i vanlig jord…😟

Pyttelite
1

Oj då - tänkte just idag att jag skulle behöva plantera om.

Har inte kollat än men ska göra så fort jag kommer åt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Caeli
2

#1: Vad brukar du köpa för sort?

Pyttelite
1

Jag brukar köpa bark och blanda upp med vitmossa.

Caeli
3

#3: Vanlig täckbark då?

Pyttelite
1

#4: Förmodligen är det de men sorterat i en ”orkidé”-påse.

Typ 50 ggr dyrare.

• Redigerat 2021-01-17 16:24 av Pyttelite
Carmarino
0

Hittade det här inlägget om orkidéer och täckbark:

http://forum.odla.nu/index.php?s=&showtopic=92931&view=findpost&p=1113813

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
0

#6: Ja vanlig täckbark verkar ju vara det bästa alternativet.

Det som jag köpte var nästan som jord, undrar om några orkidéer klarar av att överleva i det?

Pyttelite
1

Man kan sortera bort torven via durkslag.

Annars har Wexthuset både kit och separata produkter för omplantering av orkidéer.

https://www.wexthuset.com/odlingstema-paket/produkter-med-odlingstema/orkide-odling-tillbehor/lilla-orkidepaketet-kit-for-omplantering

Det lilla omplanteringskitet med tillbehör för skötsel och omvårdnad av orkidéer. Välkommen till Wexthusets breda sortiment av odlingsprodukter.
  • Redigerat 2021-04-18 22:03 av Pyttelite
Pyttelite
0

Nu har jag läst att det fungerar lika bra med vinkorkar och vitmossa. Kork är ju också en variant av bark.

• Redigerat 2021-04-18 23:00 av Pyttelite
Caeli
0

#8: Då blir det inte mycket kvar! 😁 Det blir dyr bark…

Pyttelite
0

#10: Eller billigt om man odlar ett vinintresse.😊

• Redigerat 2021-04-19 21:30 av Pyttelite
Caeli
0

#11: Precis! 👍

Dagnykatt
0

Ni kan använda vanlig bark, träflisor, grövre sågspån och liknande, men inte från barrträd (alltså gran och tall). Dessa utsöndrar etylen som är en gas som påskyndar växternas åldrande (samma i äpplen). Det är också därför som krukväxter bredvid julgranen blir dåliga. Så allt material från lövträd fungerar! I andra fall fungerar vanlig billig blomstermylla. Dessa har oftast så hög torvhalt, så det fungerar bra.

Dagnykatt
1

Om du köper täckbark, undvik den färgade varianten. Den innehåller många konstiga ämnen som du inte vill ha inne.

Dagnykatt
0

#8: varför skulle inte torv fungera? Jag anser det fungerar jättebra, speciellt om man har en torv med långa fibrer och även blandar i lite bark eller träbitar.

Brieost
1

Har oxå märkt att gamla hederliga orkidékomposten bytts ut av ”orkidéjord”. Jag gör som #8 och skakar bort småbös med hjälp av durkslag när jag ska plantera om Phalaenopsis. Ska jag däremot plantera om någon marklevande orkidé tex Ludisia så använder jag orkidéjorden rakt av. Dessa behöver ju inte ha det lika luftigt kring rötterna som epifyterna 😊

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

Donnas Matte
1

Jag brukar använda terrarium bark som man köper från zoo butiker/online. Jag köper även vanlig torv från kokos sen även Sphagnum mossa allt i storpack. Mycket billigare och inget är specifikt för växter. Mina orkidéer ser ut att stormtrivas i alla fall.

Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare

Pyttelite
1

#17: Bra tips!