Kattsand i kaktusblandning - vilken sort?
För att göra egen kaktusjord har jag läst att man kan blanda såjord med kattsand som är icke klumpbildande. Det tipsades om Eldorados eller Coop X-tra kattsand men båda dom sorterna säljs inte längre (iaf inte på mitt Coop eller Willys).
Vad finns det för andra sorters kattsand man kan använda i detta syfte?
Du kan använda en blandning av Leca (finkornig), perlite och vermikulit. Leca - dränerar Perlite - ökar syrehalten Vermikulit - håller fuktighet Du kan blanda med vanlig så/kaktusjord. Det är viktigt att det inte blir för kraftigt gödslat eller för hög fuktighet.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 Ok vart köper jag detta? Hittade inte detta på t.ex. Hornbach? Det verkar ganska dyrt också?
Vilken av Perlite och Vermikulit är det som man kan ersätta kattsand med?
Ska kattsanden vara använd :-S eller oanvänd? Jag har sand kvar från då jag hade akvarier. Den sanden använder jag till växter som vill stå dränerat.
#2 Finns på Hornbach typ 50 kr påsen. Kattsand är ju också dyr. Det handlar inte om att ersätt kattsand utan att ge dina kaktusar rätta förutsättningar och då är en blandning av både vanlig såjord, perlite och vermikulit som gäller.
Är lite nyfiken på vad kattsanden skulle ha för funktion? Kattsand suger ju upp vätska och kaktusar vill väl stå i typ sandig jord, som rimligtvis inte borde ha speciellt bra uppsugningsförmåga. Så känne som att det inte är rätt för kaktusar åtminstone. 🤔 Jag har själv väldigt få suckulenter, bara en enda kaktus för tillfället, så har väldigt lite kunskap om dem.
Kattsand består oftast av bentonit som är ett vulkaniskt material precis som perlite och vermikulit. Både kaktusjord och kattsand vill att det ska vara luftigt och inte för blött så därför är det ungefär samma egenskaper som efterfrågas.
#3 Den ska nog vara använd :) Jag har fattat det som att det är en budgetvariant att använda kattsand eller om man inte får tag på den äkta varan.
Kattsanden ska inte vara klumpbildande vilket nästan inte säljs längre.
#6 Jag ska gå tillbaka till Hornbach och leta igen! Tack :)
Visst kan man också använda krossad leca istället för perlite?
#Pyttelite hur mycket av varje ska jag ha i den färdiga kaktusblandningen?
Såjord, leca, vermiculite och perlite är införskaffat :)
Ska med den färdiga kaktusjorden omplantera en kaktus enligt bild (vet inte vad den heter) och även ett par Paradisträd.
#8 High chapparal, tror jag den kan heta. Men lite osäker.
Ta ungefär hälften såjord och sedan en tredjedel av leca, perlite och vermiculit.
Krossa gärna leccakulorna om de är stora.
High Chaparall är inte en kaktus i egentlig mening men jorden funkar till den också.
Lycka till!
Kaktusar är ett samlingsbegrepp för en stor växtgrupp med massor med arter som växer i olika miljöer och med olika behov. Tropiska kaktusar från central amerika, som fikon-kaktus (Opuntia ficus indica) och drakfrukt-kaktus, har andra behov än kaktusar från öknar längre norrut i nordamerika eller från sydamerikanska öknar. Regnskogskaktusar som Julkaktus och nattens drottning dör om man behandlar dem som ökenkaktusar.
Jag tror inte heller att det är en High Capparal, för den har blad. Växten på bilden tycker jag mer ser ut som ex Euphorbia acruensis eller Euforbia ingens. https://www.ikea.com/se/sv/p/euphorbia-acrurensis-krukvaext-40144884/ https://www.florastore.com/en/cactus-euphorbia-ingens-105102632.html Euforbior är inte kaktusar men kommer (oftast från afrika) från liknande torra miljöer som många av de amerikanska kaktusarna. Jo de kan nog ofta må bra i liknande jord som kaktusar, eller i pelargonblandningar (för pelargoner kommer från torra sydafrika).
Perlite ger luftighet och innehåller mineraler som näringsämnen. Efter ett par år har perliten förlorat sina mineraler och brutits sönder till ett pulver som effektivt täpper igen alla luftiga hålrum i mineralblandningen. Perlit är lätt och ger ingen stadga åt en stor växt i krukan.
Sand innehåller mineraler beroende på vilka bergarter den kommer ifrån men sand är finkornig. Finkornigheten gör att de luftiga mellanrummen försvinner och med hälp av kappilärkraften sugs vatten upp och behålls i sanden. Jag har sand i botten på kruka med en kaktus och det tar en månad innan sanden torkat upp. Kappilärkraften håller fukt i sanden, vilket alla kakusar inte vill ha dygnet runt i flera veckor.
Grus är grövre än sand och innehåller mineraler och ger bra stadga till stora kaktusar så de inte välter i krukan. Men grus släpper ifrån sig vatten och gödningsämnen väldigt snabbt. Den torkar på 1-2 dygn och mycket rinner rakt igenom.
Kaktusar i torra ökenlika trakter lever ofta i jordmån som består av grus, sand och sten till största delen, men en liten mängd gräs och blad från växter runt kaktusen torkar, finfördelas och nedbryts också och blir en del av deras jord. Så, mineraler är nog bäst att ha stor del i kaktusblandningen, men man kan lägga till några procent organiskt material.
Vill man ha en frisk kaktus som växer långsamt och blommar som i naturen då ska man ha mest mineraler för dem. Mineraler/grus/sten/sand behöver man inte byta ut på många år, men tillväxten blir naturlig och långsam.
Vill man ha onaturlig snabb tillväxt på sin kaktus ska man ha mycket organiskt material pluss ex perlite, ge kaktusgödning och byta jorden i krukan varje år. Tyvärr blir många kakusar stressade och sjuka av för mycket organiskt material som gör att de ruttnar.
Vermikulit håller fukt bra och innehåller mineraler, men det täpper till hålrummen i jorden och tar bort luftigheten som ökenlevande kaktusar ofta vill ha.
Det finns de som odlar i 100% grus/mineraler och de menar att bakterier bryter långsamt ned stenarnas mineral och sedan blir bakterierna och mineralen näring åt kaktusarna. https://xerophilia.ro/wp-content/uploads/2013/08/The-Stone-Eaters.pdf
Jag odlar kaktusar i nästan bara grusblandning, men har någon enstaka procent organiskt material (för att likna det gräs och löv som sönderfaller där kaktusen växer normalt). Mina kaktusar växer och mår bra, men inte så snabbt. De är fina och dör inte efter ett par år.
Tack Niklas för ett trevligt och informationsrikt inslag!