Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 1285 ggr
Caeli
0

Amaryllis som står stilla

Har en amaryllis som helt har stannat i växten! Fick den i present till jul och det har varit dålig fart på utvecklingen hela tiden. Första stängeln blev ca 15 cm och blommande med fyra klockor. Nu är nästa knopp på på väg. Har växt kanske 4 cm och sedan stannat där! Händer ingenting! Är det bara att vänta eller vad gör man?

Carmarino
0

Har samma problem med en amaryllis jag fick till första advent. Den fick två stänglar med klockor, men efter ett tag dök det upp en knopp till. Vad som sedan hände var att bladen började växa och det verkar som om knoppen då stannade i växten. Nu ser det ut som om den börjar vissna istället för att slå ut. 😭

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
0

Jag hade liknande problem i höstas. 

Om man klämmer försiktigt på knoppen känner man att den saknar spänst och har torkat in. Då är det nog kört  och bara att klippa av.

Jag vet inte riktigt varför den gav upp men något fel gjorde jag. Ledsen

Den har just nu blivit förpassad till en sval frostfri balkong, får se om jag får den att komma igång till våren.

Inga bra tips från mig alltså, kan bara beklaga att knölarna ibland jäklas med oss krukväxtfantaster.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Caeli
0

#1 Här är det ingenting som växer, inte ens några blad…😐 #2 Ska granska knoppen lite mera ingående och se hur den verkar! Hade en tanke på att den kanske utsatts för kyla innan den kom hit. Har för mig att amaryllis inte tål det? Såg ett helt gäng amaryllisar utanför den lokala matvaruaffären några dagar innan jag fick min. Men vet ju inte den var en av dem! I så fall kanske den fick stå ute när det var minusgrader…

Lillräkanf
0

Ja minusgrader tål den inte, vet ej om det pga av det, men tror inte det. Kan ha fel dock. Har du tittat på själva löken? Hur ser den ut? Är den hård eller mjuk? Har den skrumpnat? Eller i värsta fall börjat ruttna innefrån mellan lagren(det hände en av mina) hur luktar den? Osv.. I vilket fall som helst bör du inte klippa av något. Löken vill gärna dra tillbaka näringen om den inte orkar sätta blommor för tillfället.. :)

Caeli
0

Knoppen både känns och ser helt okej ut, löken likaså. #4 Men vad menar du med "du bör inte klippa av något. Löken vill gärna dra tillbaka näringen om den inte orkar sätta blommor för tillfället"?🤔 Mina utblommade amaryllislökar får näring utifrån genom gödsel i vatten och jord!

Pyttelite
0

#5 Då är det bara och vänta och se om skönheten behagar kliva upp ur vinterdvalan. 😁

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Lillräkanf
0

#5 inser att det var orelevant efter din inte kommit till blom än. Ursäkta mig hehe. Kan inte så mycket men har bara dåliga erfarenheter av att klippa av nåt från lökar.

Caeli
0

#6 Ja, nu får den hålla till "bakom gardinen" ett tag så får vi se vad som händer! #7 Ingen fara, blev bara lite konfunderad…!😄

Lillyrod
0

Min blommade inte ordentligt i år heller. Det kom en stängel med 2 klockor och stängeln var nog inte mer än 15 cm. Blommorna var små men fina. De höll inte lika länge som vanligt heller.

Det kanske inte var något bra amaryllisår i år?

Carmarino
0

Precis samma hände med min amaryllis Lillyrod. Den har en ordentlig lök, men det är ändå precis som om den inte orkar med att få upp blomstänglarna. Bladen däremot de växer och frodas.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
0

Bladen på min är inte så långa som de brukar heller men de är friska och gröna. Löken var fin när jag plockade fram den från vilan i kylskåpet. Förra året fick jag inga blommor alls men i år blev det iallafall två stycken : )