Krukväxter iFokus

Krukväxter

Läst 2207 ggr
Pyttelite
2

När inte fingrarna räcker till - Fuktighetsmätare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det krävs mod för att odla

Som ni vet krävs det mod för att odla krukväxter - mod att beskära och mod att stoppa ner fingrarna i jorden för att känna efter hur blöt den är.

Om man nu inte praktiserar någon variant av hydrokultur förstås för då är det antingen vått hela tiden och man kan kolla på stickan eller också har rotklumpen vuxit till sig så att mätaren har fastnat och man får hitta egna varianter för att kolla vattenståndet.

Praktisk hjälpreda

Jag har skaffat mig en praktisk hjälpreda och det är min suveräna fuktighetsmätare. Den är galvanisk vilket innebär att den inte behöver något batteri för att fungera. 

Det finns en kopparprob som sköter det hela och noggrannheten är minst lika bra som mina fingrar.

Det bästa av allt är att man får ett oberoende värde och slipper fundera på om det var liiite blötare igår än idag.

Fuktighetsmätare är namnet

Prylen som just kallas för fuktighetsmätare går att köpa i de flesta större butiker som tillhandahåller trägårdsprylar.

Min har jag köpt för några år sedan på Plantagen för en hundring och den fungerar än. Den kan även användas på balkongen eller var helst jag vill mäta hur blöt jorden är.

Verkligen en pryl som jag kan rekommendera!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
1

Hade något liknande en gång. Undrar vart den tog vägen?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Rhonda]
2

Jag har en sådan som jag har haft jättelänge nu. Mer än 20 år.

Pyttelite
1

#2 Tycker du att du haft nytta av den eller har den bara blivit liggandes?

[Rhonda]
2

Den använder jag hela tiden. Den ligger på fönsterbrädan.

Pyttelite
1

Jag tycker också att den är bra och just att den inte behöver några batterier är oxå suveränt. Det finns andra varianter som fungerar på annat vis där de drivs av ström från batterier.

[Rhonda]
2

#6 Det har blivit rent av löjligt med alla grejor nft som behöver batterier.

Vi har fortfarande en badrumsvåg som inte behöver batterier.

Pyttelite
2

Håller helt med dig - samma gäller ju köksvågar och termometrar. Kanske noggrannheten blir något sämre men det har ingen betydelse. Det är så mycket annat runt omkring som inte är bestämt med en massa decimaler och om grejen inte fungerar för att batteriet är tömt spelar det ju inte någon roll överhuvudtaget.

[Rhonda]
2

För inte så många år sedan var temperaturen  t ex ca 10 grader. Nft är det 9,7. 😂

Pyttelite
1

Ja, det kallas för växthuseffekten respektive ny istid … 😎

[Rhonda]
1

Hahahahaha!

JMW
1

Nu blev jag påmind. Jag har också haft en sådan där mätare men det var typ 100 år sedan. Den har nog försvunnit vid någon av alla flyttar jag gjort. Jag har faktiskt inte saknat den… Tycker fingermetoden funkar fint.

DesK
0

En sån skulle jag vilja ha. Hmm,,,,,detbörjar bli en dyr hobby med alla prylar man vill ha 😎

/Désirée

Pyttelite
1

Om du och växterna är i balans behövs inga verktyg men ibland kan man ta till knep för att lättare få känsla för vad gränserna går speciellt om man har för vana att övervattna sina växter.

Funkar det bra kan man ha en stabil krukväxtuppsättning med växter som lever år från år.

Det som behövs är lite omplantering och föryngring - man kan byta skott och sticklingar med varandra så i praktiken behöver det inte bli så dyrt.

JMW
1

Jag tillhör den kategorin som INTE övervattnar. Tvärtom så torkar de ut mer än drunknar.

Jag läste någonstans att våra krukväxter dör oftare av Övervattning än tvärtom.

Pyttelite
1

Det stämmer säkert och det är lätt att överkompensera vattningen man lyckats glömma dom.