Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 3909 ggr
Carmarino
2017-12-22 16:42
2

Glasörtskaktus (Hatiora salicornioides)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Råkade titta på min glasörtskaktus idag, och såg då att den hade börjat få knoppar. Några av dem har slagit ut också. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
2017-12-22 16:49
0

Så roligt att den blommar. Jag har haft en men den valde att lämna denna värld. 😉

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2017-12-22 16:54
0

Vilken trevlig upptäckt!  Har aldrig sett dom blomma tidigare - du har verkligen gröna fingrar.

Ditt exemplar ser kanonfint ut. Har säkert några år på nacken också för den ser omfångsrik ut.

Hur hanterar du denna växt? Är den lättskött?

Undra om den finns i andra färger oxå?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
2017-12-22 17:14
0

#1 Ja, de gör nog gärna det. Särskilt om man vattnar för mycket.

#2 Några gröna fingrar har jag inte, men de växter som överlever hos mig brukar oftast acklimatisera sig och börja blomma så småningom. 😃

Den är nog rätt gammal, men jag minns inte hur länge jag har haft den. Skulle tro att den är minst 10 år i alla fall. Så särskilt stor är den däremot inte, även om den inte är direkt liten. Min mor hade ett exemplar som nog var dubbelt så stort som mitt. Den gav jag bort när vi skulle tömma hennes lägenhet, för jag hade inte själv plats till den.

Jag tycker den är extremt lättskött, för jag hanterar den precis som jag gör med mina andra blommor, d.v.s. den får vatten när jag kommer ihåg det, gödning vet den stackaren inte vad det är och omplanterad har den inte varit på väldigt många år. Plus att den står i ett norrfönster i ett rum där temperaturen oftast ligger på 19-20 grader (ibland kallare, ibland varmare). 😃

Såg i beskrivningen på Wikipedia att den inte blommar om den inte får sval vintervila. Tydligen är det tillräckligt kallt där jag har den, trots att det inte är 10-15 grader, som det står att det ska vara.

Tror inte att den finns i andra färger än gul/gulorange.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2017-12-23 17:24
0

#3 Tror inte att man ska vara så fanatisk av definitionen "Gröna fingrar". Du har ju hittat den perfekta symbiosen mellan dina krukväxter och ditt sätt att leva.

Det gäller att hitta en bra balans så att man inte skapar en massa krav som i sin tur leder till stress både för växter och en själv.

Våra krukväxter är ju visserligen oftast hårt förädlade men i ursprungsmiljön är nog variationerna större än i våra hem och kanske är det det som är problemet många gånger.

De är många parametrar som ska falla på plats för att våra krukväxter ska trivas. Det är ljus, luftfuktighet, temperatur och framförallt temperaturvariationer som ska stämma för att få blomning.

En växt som aldrig får en "viloperiod" har ju aldrig behov av att blomma och sätta frö för den fungerar ju bra ändå så du har nog hittat ett framgångskoncept för just den typen  av växter som du har samlat på dig.

Tur att växterna inte läser Wikipedia för då skulle vi få ännu mer problem med blomningen tror jag.

Själv har det nog blivit ungefär på samma sätt men mina överlevare är inte lika exklusiva som dina. 🙂

Väldigt trevliga bilder du tagit och kul att se blommande växter som inte är så vanliga.

Ps. Har nu köpt en miniatyr-Pinnlilja som jag förväntar mig bli lika stor som din Ds.

Carmarino
2017-12-23 17:41
0

Mina växter har kanske gått tillbaka till det ursprungliga, och det är därför de klarar sig så bra när de väl har acklimatiserat sig. 🙂

Kommer aldrig att lära mina växter varken att läsa eller surfa på internet. 😃

Lycka till med pinnliljan. Tänk bara på att min pinnlilja är över 20 år gammal. Även om den ibland växter väldigt snabbt så får du ha tålamod med den - och glöm inte att binda upp den! 🙂

Pyttelite
2017-12-23 17:50
0

#5 Jag pratar med Pinnisen varje dag och säger till att den ska sköta sig och bli lika duktig som din! 😈

Internet ska man akta sig för det leder bara till en massa idéer dessutom är internet bara en fluga  …

Carmarino
2017-12-23 17:53
0

#6 Du får skriva ut bilden på min och sätta upp ovanför din Pinnis - så får den lite inspiration. 😃

Då får vi lära de köttätande växterna internet, så kan de fånga flugorna själv. 😉