Elefantöra
I somras fick jag sticklingar av Elefantöra av min svägerska och den här växt en liten bit men så står den still i långa perioder.som nu är det en lugn period..har den stående i vardagsrummet i ett av dom stora fönstrerna men den kanske ska upp mer..kanske ska jag ställa krukan på en större bok så det kommer upp lite mer eller så tar det väldigt lång tid för elefantörat att växa? Fast mamma och min svägerska är mycket större än mig? Råd?
Elefantöra är en lättskött och tålig krukväxt. Den behöver inte jättemycket vatten för den har ganska tjocka läderartade blad som den lagrar vätska i. Låt den torka ut mellan vattningarna.
Den får också större blad om den står i halvskugga så du kanske helt enkelt ställt din kruka lite för ljust.
Växten går också att toppa om den blir för hög och den ger gärna nya skott men det vet du ju redan.
Elefantöra kommer från Kina och är relativt ny som krukväxt. Till Sverige har den kommit efter andra världskriget via den norske missionären Agnar Espegren. I sitt hemland växer plantan på mycket hög höjd upp till 3000m.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.