Adenium obesum - frö
Att odla en egen ökenros (Adenium obesum) från frö ska vara enkelt. Det häftiga är att det går väldigt snabbt att se resultat. Man kan följa hur den lilla tjocka stammen, som kallas caudex, växer och ta form vecka för vecka som ett eget litet miniträd [1].
Så här sår du dina fröer
Färska fröer från ökenrosen har jättegod kvalitet och grobarheten är ofta runt 85–90 procent. Det viktigaste för att de ska vakna är mycket värme, luft och lagom fukt.
- Bada fröerna: Lägg fröerna i ljummet vatten i 2 till 4 timmar innan du sår dem [1]. Då suger de åt sig fukt och vaknar snabbare till liv [2].
- Luftig jord: Använd vanlig såjord blandat med mycket perlit eller en sandig kaktusjord [1]. Jorden måste vara superluftig så att rötterna inte ruttnar.
- Plantera grunt: Lägg fröerna helt platt (horisontellt) på den fuktiga jorden [2]. Strö bara över ett supertunt lager jord eller perlit, max 2–3 millimeter [1].
- Massor av värme: Täck krukan med plastfolie eller ställ den i ett minidrivhus. De älskar värme och gror bäst om de har mellan 25 och 35 °C, så en värmematta under är perfekt [2].
Håll jorden fuktig med en sprayflaska men absolut inte dyblöt. Redan efter 3 till 14 dagar brukar de första gröna små stammarna titta upp ur jorden.
Odla ökenros i PON
Det går jättebra att odla ökenrosor i det mineraliska substratet Pon (som Lechuza-PON) istället för i vanlig jord! Det är faktiskt ett smart sätt att skydda växten mot rotröta eftersom det är extremt väldränerat.
När man sår fröer är det dock lättast att börja i en fin jordmix eller i finkorning perlit först, eftersom de grova PON-stenarna kan vara lite för tunga och stora för de allra minsta bebisrötterna.
Skötsel för små bebisplantor
Så fort fröerna har kommit upp ska man ta bort plasten eller locket på växthuset. Gör det gradvis under några dagar så att de unga plantorna hinner vänja sig vid luften i rummet.
Små bebisar är inte lika tåliga som vuxna ökenrosor. De har inte hunnit spara så mycket vatten i sin stam än, och därför behöver de lite extra kärlek under sina första månader [3].
3 enkla regler för bebisarna
För att små adeniumbebisar ska växa sig tjocka och starka finns det tre enkla grundregler att följa under det första halvåret:
- Ljust men skyddat: Bebisarna älskar ljus men kan lätt bränna sig i stark, direkt sommarsol [2]. Ett ljust fönster med filtrerat ljus eller en vanlig växtlampa är bäst i början [3].
- Vattna lagom: Till skillnad från vuxna plantor ska inte bebisarnas jord torka ut helt de första månaderna. Vattna lite grann så fort det översta jordlagret börjar kännas torrt.
- Håll dem varma: Små plantor hatar kyla. Se till att de alltid har det varmt och skönt, helst aldrig under 20 °C.
Efter ungefär 2 till 3 månader har de fått flera blad och blivit runt 5–7 centimeter höga [2]. Då kan du försiktigt flytta över dem i egna små krukor med jord eller Pon. Det är en fantastisk känsla att se ett litet frö bli till en alldeles egen, robust ökenros!
Källförteckning
[1] Kaliestephan - Odla Adenium från frö https://www.kaliestephan.com/2022/07/17/growing-adenium-from-seeds/
[2] Unusual seeds - Hur man gror adenium från frö https://unusualseeds.net/how-to-grow-adenium-from-seeds/
[3] Platflix https://www.plantflix.com/products/desert-rose-adenium-obesum-seeds
MVH Alva <3
- Redigerat 2026-06-01 14:44 av Pyttelite
- Redigerat 2026-06-01 14:36 av alva03
Jag lägger upp på löpsedeln. Därför blir det Edit på inlägget.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1:Yes! bilder kommer med tiden ifall jag lyckas… :D
MVH Alva <3
https://www.etsy.com/de-en/shop/passiondesplantes
fröerna jag köpt är från denne snubbe. Han har ett stort utbud.
MVH Alva <3
#3: Åh så mycket fint. Tänk att listan med vilk-ha-frler aldrig tar slut.
Om man beställer genom etsy skickas det då från underleverantörer ?
Tull och moms ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#4: skickas via normala
posten från försäljaren.
beställde sist 5 fröer och behövde inte betala något i efterhand när det kom till sverige. Tror värdet är för lågt så att säga…?
MVH Alva <3
Sist tog det en månad pga posten men jag fick fröerna och de fungerade bra!
MVH Alva <3
Hittade listan:)

MVH Alva <3
Jag köpte frö som kom från Italien.
Det tog ca 3 v. Av någon anledning skickades de som rek. Då fick jag dem inte till postlådan utan fick hämta hos ombud. Hämtningen måste göras petsonligt dessutom.
Sorg är kärlek som blivit hemlös