Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketterförökninghibiskus
Läst 79 ggr
beem
2

Så Hibiskus tips

Jag har ett minne av att någon gett tips hur man sår Hibiskus men hittar det inte.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

• Redigerat 2026-02-10 16:40 av Pyttelite
iFokus AI
iFokus AI
🤖

För att så hibiskusfrön, följ dessa steg:

1. Förberedelse av frön: Blötlägg hibiskusfröna i ljummet vatten i 12-24 timmar för att mjuka upp fröskalet och förbättra grobarheten.

2. Sådd: Fyll små krukor eller såbrätten med en väldränerad såjord. Placera fröna på jordytan och täck dem med ett tunt lager jord, ungefär 0,5 cm djupt.

3. Vattning: Vattna försiktigt så att jorden är jämnt fuktig men inte blöt. Använd gärna en sprayflaska för att undvika att störa fröna.

4. Placering: Placera krukorna på en varm plats med indirekt ljus. En temperatur på cirka 20-25°C är idealisk för groning.

5. Groning: Fröna bör gro inom 2-4 veckor. Håll jorden fuktig under denna period.

6. Omskolning: När plantorna har utvecklat ett par riktiga blad kan de omskolas till större krukor.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Grace2009
2

I denna tråd finns lite information.

Oavsett om du vill visa upp dina växter, dela med dig av erfarenheter och tips, lära dig mer eller bara prata allmänt om växter är du varmt välkommen som medlem!
beem
2

Tack för hjälpen. Det knepiga är att ha färska frö men jag testar med de jag har.
.

Grace2009
2

#2 Med hibiscus rosa sinensis VILL du ha färska frön.

beem
2

#3: Jag testar med de jag har. Återkommer kanske.🙂