Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketterkrukväxterblomdagbok
Läst 468 ggr
Grace2009
3

Grace2009s Blomdagbok #2

Vi kör väl en omstart om dagboken så får vi se hur det går. Sedan första upplagan har en del växter dött i min bristande omvårdnad medans andra har tillkommit.

Länk till den första dagboken.

Oavsett om du vill visa upp dina växter, dela med dig av erfarenheter och tips, lära dig mer eller bara prata allmänt om växter är du varmt välkommen som medlem!
  • Redigerat 2026-01-10 16:17 av Grace2009
Grace2009
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Idag har jag klippt ner hibiskusarna. Först ute är min gammaldags dubbel röd.

Grace2009
2

Sen min rosa Kona som jag påbörjade att stamma upp förra sommaren. Är något kluven om jag gjorde stammen kanske lite för kort men det får framtiden utvisa.

Grace2009
2

Och sist Mrs Andreasen.

Grace2009
2

Min mönjelilja "white lips" har snå blomknopp på gång 🙂

Carmarino
1

#4: Spännande. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Pyttelite
0

Trevligt med före- och efterbilder - jag är feg när det gäller att beskära.

Kul att se att blomknoppar är på väg på din clivia.

Du får gärna lägga till referens till din tidigare utgåva av blomdagboken i trådstarten - det är kul att följa även om uppdateringarna sker lite då och då.

Lägg gärna till etikett ”blomdagbok” så går det lättare att hitta.

Om du ser att jag editerat ditt inlägg är det oftast det jag justerar eller att jag lägger upp det på löpsedeln.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Grace2009
2

#6 Jag är också feg med att beskära egentligen, men just Hibiskus är rätt tålig. Har till och med sågat av en en gång så det bara var en 15 cm lång pinne ut ur jorden och den sköt nya skott ändå.

Det enda tråkiga är ju att de bara blommar på nya skott, och det fanns små blomknopp på det jag har klippt av nu. Så nu början väntan på att de nya skotten ska växa och skapa nya blomknopp åt mig. Klippte av några toppar till sticklingar och har satt i rootriot så de förhoppningsvis tar sig.

Pyttelite
1

#7: Fördelen med att beskära är just sticklingarna men det ger ju också problem då det blir mer att ta hand om … har mycket svårt att slänga.

Grace2009
2

#8 Jag har blivit rätt bra på att helt enkelt hiva iväg saker om jag inte vill ha dom längre. Jag frågar min omgivning om någon är intresserad, men är ingen det kastar jag. Kan inte ha ett hem fullt med saker som inte skänker mig nån glädje.

Pyttelite
1

#9: Klokt resonerat men svårt att genomföra tycker jag. 🙁

Grace2009
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Händer lite mer med clivian och den dubbla röda hubiskusen skjuter skott. Fantastiskt om alla dessa skott tar sig och blir riktiga grenar. Tänk vad blommor jag ska få då 😄

beem
2

#11: Ser väldigt lovande ut

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Grace2009
3

Första blomman slår ut på clivia "white lips". Brukar blomma nere i bladvecket för mig men stjälken kommer upp så småningom och den blommar normalt.

beem
2

#13: Så vacker fina färger

Pyttelite
1

#13: Kollade lite på varför den kan blomma i bladverk och fick följande orsaker:

• För varm vila
  • För torrt när stängeln ska skjuta upp
  • För lite ljus

Alla tre orsakerna är ju möjliga för första blomman då de kommer i Januari.

Mycket fin färg och ser kraftig ut - lyser upp i mörkret.

Grace2009
1

#15 Ja, jag har hört att det kan vara för att man vattnar för mycket också. Jag har rätt torr luft i lägenheten, och den står i ett nord-ost fönster över ett element, så egentligen rätt dåliga förutsättningar för stackaren.

Pyttelite
1

#16: Tycker den klarar sig fint - de verkar vara tåliga när man väl får kläm på hur de ska skötas och de blir gamla oxå.

Har aldrig lyckats.

Grace2009
3

Clivia "white lips" jobbar på och den gula är också på gång såg jag.

Caeli
2

#18: Så fina blommor.

Har du några tips på hur man sköter dem?

Jag har en gammal clivia. Den blommade ett par gånger när vi flyttat hit, sedan ingenting.

Grace2009
3

Egentligen inte. Jag köpte mina i mars ifjol så jag har inte haft dom så länge. Men de står i mitt köksfönster (nord-ost) och jag vattnar två gånger i veckan. De får växtnäring vid nästan varje Vattning.

Caeli
2

#20: Jag är betydligt snålare med både vatten och näring. Men då ska jag försöka öka på båda delarna i vår och se om det blir bättre.

• Redigerat 2026-01-26 16:54 av Caeli
Grace2009
2

#21 Jag vattnar nog en del mer än vad som brukar rekommenderas, men är rätt torrt i min lägenhet så det hinner torka upp i krukorna mellan bevattningarna. Har det mesta i plastkrukor här just för att det är lätt att bara lyfta på krukan och bedöma om det är torrt eller ej.

Grace2009
3

Härligt när solen börjar komma så långt att det skiner in på min fönsterfikus.

Grace2009
2

Dragit fram drivhuset. Några sticklingar efter att jag klippte hibiskusarna är där nu och några blad från en saint paulia jag försöker föröka. Snart ska man ju börja så lite grönsaker för balkongen också.

Grace2009
3

Nu är det en stängel i alla fall 😁

sjöjungfrun
2

#23: Wow vad stor och fin! Har du klippt den för att få den att grena sig?

—-
What’s meant to be will always find a way

Grace2009
2

#26 Det är två plantor i krukan men jag har inte klippt alls. Mamma har haft den innan och tror inte heller hon har klippt utan den har fått leva sitt egna vilda liv.

sjöjungfrun
2

#27: Men vad häftigt! Mina har bara vuxit på höjden.

—-
What’s meant to be will always find a way

Grace2009
2

Jahopp. Har två amaryllisar från julen 2024 och en som jag köpte julen 2025. Upptäckte precis att det var trips-kalas på dom 🤦‍♀️ Slängt ut på balkongen nu för orkar liksom inte. Får se om lökarna överlever eller om jag hiver dom men just nu får de stå ute. Inte upptäckts Trips någon annan stans men får väl ha extra koll vid vattningarna framöver.

Grace2009
3

Sådan duktig fönsterfikus som har nya grenar på gång 🥰

Pyttelite
2

#30: Så roligt att se - det är lycka när de får nya blad.

alva03
1

Hur går det med dina Hibiskus?

MVH Alva <3

Grace2009
2

Jodå, de växer och är fulla med Trips. Borde klippa ner och spraya dom, men hur kan jag klippa när det är knopp på gång? Nej, här prioriteras blommor. Men ska försöka ta mig i kragen nån dag och spraya lite. Gör väl nån nytta även om jag inte lyckas över allt.

Caeli
2

#33: Synd att Hibiskus ska ha så lätt för att få lusangrepp.

Grace2009
2

Köpte en monstera en gång som hade Trips. Sedan dess kommer de tillbaka då och då tyvärr. Annars aldrig problem med någon annan ohyra.

alva03
2

#33: kan ju köpa naturliga fiender! måste ju ändå behandlas med gift eller naturliga fiender.

MVH Alva <3

Grace2009
2

#33 Brukar använda såpvatten. Gillar inte att använda gift och de olika rovkvalster som finns verkar ge varierande resultat.

alva03
1

#37: funkar såppvatten mot Trips? har hört att det är nästan omöjligt att besegra med det pga långa livscykler och larver i plantornas vävnad

MVH Alva <3

alva03
1

Amblyseius cucumeris är den som ska användas mot trips

MVH Alva <3

Grace2009
2

Slängde ju ut amaryllisarna tidigare i år pga Trips. De verkar inte må allt för dålig av den barska behandlingen. Den ena jobbar på blad och den andra ser ut att ha 2 blomstänglar på gång. Får se om den orkar.

Carmarino
1

#40: Tycker lökarna ser kraftiga ut, och även blomstänglarna. Amaryllisar är inte så ömtåliga som man kan tro. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Grace2009
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Händer inte så mycket inne just nu. Jag har slängt några växter pga Trips. Får se om jag hiver iväg några fler och försöker få de jag tycker är viktigast tripsfria. Men på balkongen händer det lite mer. Köpte ett citronträd i början på april och den har ett blomknopp. Låt oss hoppas den orkar hela vägen 😃 I övrigt har citronträdet börjat skjuta nya skott så verkar trivas utomhus.

Grace2009
3

#41 Var nog temperaturen jag var mest orolig. Att gå från inomhus temperatur till minusgrader är nog tufft för vilken växt som helst. Men alla 3 jag har lever. Sköter de sig får de nog komma in till hösten igen.

Caeli
2

#40: Ser ut att bli en sommarblommande amaryllis. 😊

Grace2009
2

Nu blommar två hibiskusblommor.

beem
4

#45: Så vackra och härliga färger

Grace2009
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nu blommar ena amaryllisen. Och det mesta böejar växa riktigt fint. Några bifftomater börjar komma och de små kruktomaterna har en hel del frukt. Har kördad en zucchini hittills. Gurka och sockerärtor (ej på bild) är också på gång. Har klippt ner bladverket nere på tomaterna. Det blev nog för mörkt för rädisorna och spenaten orkade inte. I den ena lådan verkar några morötter vid liv ännu. Funderar på att så sallat vid tomaterna men får se.

Pyttelite
2

#47: Vilken fin Amaryllis- verkligen bra höjd och kraftiga blommor.

Grace2009
2

#48 ja, 4 klockor i den knoppen, och ser ut som 3 i den andra. Får se vad min andra lök levererar när den är redo. Stackarna står ute i balkongen i värmebölja också.

Carmarino
2

#47: Fin färg på amaryllisen. Den ser ut att trivas - trots värmen. 😊

Caeli
2

#47: Vacker amaryllis och övriga växter väldigt frodiga.