Ta in krukväxter utifrån?
Säsongen går mot sitt slut och jag funderar på att ta in/övervintra några av växterna utifrån.
Går palettbladen att ta in rakt av och bli inomhusplantor igen? Tanken är att jag på något sätt ska "ha kvar" åtminstone nån planta som jag sedan kan ta sticklingar av till våren och ösa på med till nya växter till uteplatsen.
Är det stor risk att de har med sig ohyra in?
Jag har bara ett fönster så det finns ingen bra karantän.
Jag har murgröna ute också, är det svårt att övervintra den i en urna? Kan man annars ha den som vanlig krukväxt inne?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Att ta in krukväxter som palettblad och murgröna för övervintring är fullt möjligt, men det finns några saker att tänka på:
Palettblad (Coleus)
- Övervintring: Palettblad kan tas in och odlas som inomhusväxter. De behöver ljus, så placera dem vid ett fönster.
- Sticklingar: Du kan ta sticklingar från palettbladet för att föröka dem. Sticklingar kan rotas i vatten eller direkt i jord.
- Ohyra: Det finns en risk att växterna har med sig ohyra in. Inspektera dem noggrant och behandla vid behov innan du tar in dem.
Murgröna (Hedera helix)
- Övervintring: Murgröna kan övervintras inomhus i en urna. Den är tålig och kan anpassa sig till inomhusmiljöer.
- Krukväxt: Murgröna kan också odlas som en vanlig krukväxt inomhus. Den behöver ljus men klarar sig oftast bra i halvskugga.
Tips för att undvika ohyra
- Inspektion: Kontrollera växterna noggrant för tecken på ohyra innan du tar in dem.
- Rengöring: Tvätta bladen med en mild tvållösning för att ta bort eventuell ohyra.
- Karantän: Om möjligt, håll växterna separerade från andra inomhusväxter under en kort period för att säkerställa att de är fria från ohyra.
Källor:
Det var många frågor på en gång.😊
Utevistelser för krukväxter brukar göra dom friskare så risken är liten att få med ohyra däremot kan man få med maskar och sniglar om krukan står i direktkontakt med jord eller gräs.
Är man orolig går det naturligtvis att plantera om i ny jord och kruka.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
F……..n jag skrev ett långt inlägg och så kom det ett fel har uppstått😡 så nu gör jag kväll
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2025-09-21 00:10 av beem
Du kan duscha av dem för att minimera risken för ohyra.
Jag tycker att Palettblad är svåra att ta hand om efter en utevistelse.
De är oftast storväxande med fina färger när de växer i krukor utomhus.
När man tar in dom kommer chocken och de blir mycket skräpiga och de kräver en hel del ljus.
Har man tålamod och att man inser att det blir en hel del bladfall så borde det inte vara ngt problem.
Du kan ju köpa en enkel Växtbelysning - det finns bra sådana idag om du har det mörkt.
Palettblad har tunna blad och är känsliga för uttorkning eller för torr luft och kan drabbas av ohyra om det inte är optimal miljö. De kan också ruttna fort om de står med för mycket vatten.
De får snabbt rötter i vattenglas och det går även att övervintra dem så om man vill det.
Här några bilder från en fin palettbladssamling.
https://krukvaxter.ifokus.se/discussion/1591159/coleuspalettblad---sorter
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Palettbladen får nog stryka på foten, jag vill inte riskera att de drar in nån skit till mina övriga växter.
Möjligen dumpar jag dem hemma hos mamma så kan de spendera vintern där för att pysslas om och få sticklingar och bli ett gäng nya plantor till våren.
Jag må vara småsnål men det retar mig lite att de kan vara ganska dyra ute i butik när de är så lätta att föröka själv. 😆😉
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5: Fröer är en hel del billigare!