Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketterohyraartikel
Läst 34 ggr
[Undertaker]
2025-09-19 10:00
1

Sorgmygg

Sorgmygg – hyfsat ofarlig men väldigt irriterande ohyra

Sorgmygg är små, svarta myggliknande insekter som ofta dyker upp i blomkrukor och växtjord. De vuxna sorgmyggorna flyger runt växterna och kan vara irriterande, men det är framför allt deras larver som gör skada. Larverna lever i den fuktiga jorden och tuggar på rötter och rothår, vilket kan skada plantor – särskilt unga sticklingar och frösådder. Risken att vuxna och väl etablerade plantor tar någon märkbar skada är låg.

Mosquito BTI – biologisk bekämpning

Ett av de mest effektiva och miljövänliga sätten att bekämpa sorgmyggor är med så kallade BTI-produkter.

🌱 BTI står för Bacillus thuringiensis var. israelensis – en jordbakterie som producerar specifika proteiner (kristallproteiner, s.k. δ-endotoxiner). När larver av myggor eller sorgmygg äter dessa proteiner, förstörs deras tarmceller och de dör snabbt.

🌱 Viktigt att veta: BTI är mycket selektivt och skadar inte människor, husdjur, växter eller Nyttodjur.

Så fungerar BTI i praktiken

🌱 BTI blandas i vatten och vattnas ner i jorden.
🌱 Larverna i jorden får i sig bakterien/proteinerna.
🌱 Proteinerna löser upp larvernas tarmceller -> larverna slutar äta -> dör inom några dagar.
🌱 Behandlingen behöver upprepas regelbundet (ca var 7–10:e dag) för att täcka in nya larver som kläcks.

Produkter som innehåller BTI

BTI säljs ofta under namn som riktar sig mot myggbekämpning, men fungerar lika bra mot sorgmyggor i krukväxter.

🌱 Neudorff StechmückenFrei
🌱 Mosquito dunks (ibland kallade "Bacillus-Thuringiensis-Tabletten")
🌱 Culinex Tabletten

Kompletterande åtgärder mot sorgmygg

BTI är mycket effektivt, men det är smart att kombinera med förebyggande åtgärder:

🌱 Minska vattningen – sorgmygg trivs i fuktig jord.
🌱 Sand eller lecakulor på jordytan – gör det svårare för de vuxna myggorna att lägga ägg.
🌱 Gula klisterskivor – fångar de vuxna och hjälper dig följa populationen.
🌱 Köttätande växter

Carmarino
2025-09-19 11:15
0

Dem har jag nog sluppit tack och lov. Däremot hade jag en gång en mysko sak som bodde i krukan till en av mina växter. Kommer inte ihåg namnet på växten just nu, men det är en vanlig grön växt som troligen tillhör euphorbia-släktet. Den var giftig nämligen och jag har för mig att det var på grund av den vita växtsaften.

Den började tappa blad och se allmänt risig ut, så jag tänkte testa med att plantera om den. När jag då lyfte upp rotklumpen så "flög" (inte bokstavligen, utan mer som en katapult) det ut något som såg ut som en daggmask, ca 5 cm lång. Den verkade vara rätt stel, men lyckades ändå förflytta på sig på golvet. Så tydligen hade den stålmage och klarade av giftet i växten.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2025-09-19 17:43
0

Kan man utrota bananflugor med köttätande växter?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.