KrukvÀxter iFokus

KrukvÀxter

Etikett: ohyra
LĂ€st 109 ggr
Caeli
0

MĂ„rbacka med myrbo 🐜

Min MÄrbackapelargon Àr pÄ utevistelse. Men nu har krukan blivit invaderad av smÄ svarta myror som inte verkar vilja flytta pÄ sig.

Hur fÄr man bort dem?
Gör de nÄgon skada?

NÄgon med tips och/eller erfarenheter?

Vill inte anvÀnda myrr eller dylikt.

iFokus AI
đŸ€–

Myror kan ibland bygga bon i krukvÀxter, och Àven om de inte direkt skadar vÀxten, kan de indikera att det finns andra problem, sÄsom bladlöss, som myror ofta "mjölkar" för deras söta sekret. HÀr Àr nÄgra metoder för att bli av med myrorna utan att anvÀnda kemikalier:

1. Kanel: Strö kanel runt krukan och pÄ jorden. Myror ogillar kanel och det kan fÄ dem att flytta pÄ sig.

2. Kaffegrut: Sprid kaffegrut pÄ jorden. Det kan fungera som ett naturligt avskrÀckningsmedel.

3. Kokande vatten: HÀll försiktigt kokande vatten pÄ myrboet. Detta kan döda myrorna, men var försiktig sÄ att du inte skadar vÀxtens rötter.

4. VinÀger: Spraya en blandning av vatten och vinÀger runt krukan. Myror ogillar lukten av vinÀger.

5. Kiselgur: Strö kiselgur runt krukan. Det Àr ett naturligt Àmne som kan döda myror genom att skada deras exoskelett.

Det Àr ocksÄ bra att kontrollera vÀxten för andra skadedjur som bladlöss, eftersom myror ofta Àr ett tecken pÄ deras nÀrvaro.

KĂ€llor:

Det hÀr meddelandet Àr skapat av en AI och kan innehÄlla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDÄligt svar
Sindri
0

Ja, de gör skada. Det Àr pelargonen eller myrorna. De grÀver ur all jord, Àter upp rötterna för att fÄ plats med sitt bo. Om du inte vill anvÀnda Myrr eller Myrnix sÄ Àr enda sÀttet att plantera om pelargonen. HÀll ut all jord, spola rötterna, diska krukan, plantera i ny jord och ta in krukan, alt stÀll den med en vallgrav runt om:
Ta ett stort, djupt fat eller en bunke, hÀll i vatten, stÀll ett annat fat upp-och-ner mitt i, sedan stÀller du kruka och fat pÄ det. Du mÄste vara noga med att hÄlla vattennivÄn i vallgraven, annars kommer myrorna snabbt tillbaka.

Pyttelite
0

Myror Àter inte upp nÄgra rötter! - lÀs gÀrna de AI-genererade tipsen.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli Àldre.

Sindri
0

#2: Kanske inte dina myror, men mina Àter upp det mesta som finns i en kruka om de fÄr tillfÀlle. De vill ha allt utrymme för sitt bo och sina Àgg.

beem
0

Ta upp blomman och skaka bort det mesta av jorden och strö pÄ kanel.
SÀtt den sen i ny jord och strö kanel pÄ ytan.
Kanel Àr effektivt mot myror men Àven mot blomflugor.

Sorg Àr kÀrlek som blivit hemlös
Sorgen Àr kÀrlekens pris

Pyttelite
0

#3: Du kanske har muterade jĂ€ttemyror dĂ„. 😊

Kanske vÀrt att rapportera till vetenskapen!

Caeli
0

Nu Àr problemet löst. Myrorna har sjÀlvmant flyttat. Det enda jag har gjort Àr att vattna som vanligt vilket troligen inte uppskattades dÄ de inte tycker om att fÄ boplatsen genomdrÀnkt.

#1: Nej, jag tror inte heller att myror Àter rötter. DÀremot kanske de förstör dem i sin iver att bygga sitt bo.

#4: Jag ska testa att strö kanel pÄ jorden. Om inte annat sÄ i förebyggande syfte ifall de skulle Ängra sin flytt.

Pyttelite
0

#6: Fint att höra att de flyttat 😊