Vad händer med min mango?
Det är svårt att bestämma utan att veta mer.
Undersök bladen noggrant för att leta efter sköldlöss - de är i bland svåra att se men när man väl får syn på dom brukar man se flera.
Jag skulle duscha växten med såplösning oavsett om det hittas några kryp.
Var försiktig med Vattning - har den fått lite för mycket vatten?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Lite tips från AI:
Eftersom du inte hittar någon ohyra så är det förhoppningsvis inte det.
Gula, klibbiga blad på en mangoplanta kan indikera ett par olika problem, såsom Övervattning, näringsbrist, eller angrepp av skadedjur som bladlöss eller ullöss. Det är viktigt att undersöka plantan noggrant för att fastställa den exakta orsaken och därefter vidta lämpliga åtgärder.
Möjliga orsaker:
Övervattning:
För mycket vatten kan leda till att rötterna ruttnar och bladen blir gula. Se till att jorden dränerar väl och att plantan inte står i vatten.
Näringsbrist:
Brist på viktiga näringsämnen som magnesium eller järn kan orsaka gulfärgning av bladen.
Bladlöss:
Bladlöss är små insekter som suger växtsaft och utsöndrar en klibbig, honungsliknande substans, vilket kan göra bladen klibbiga.
Ullöss:
Ullöss är också små insekter som suger växtsaft och täcks av en vit, vaxartad beläggning.
Sköldlöss:
Sköldlöss är bruna, ovala skadedjur som fäster sig vid bladen och suger växtsaft.
Åtgärder:
- Kontrollera jorden och vattningen:
Se till att jorden är väldränerad och att plantan inte får för mycket vatten. - Inspektera bladen:
Leta efter tecken på skadedjur som bladlöss, ullöss eller sköldlöss. - Ta bort angripna blad:
Om du hittar angripna blad, ta bort dem för att förhindra att skadedjuren sprider sig. - Använd insektsmedel:
Om du misstänker ett allvarligt angrepp, använd ett lämpligt insektsmedel. - Tillför näring:
Om du misstänker näringsbrist, kan du använda en lämplig gödsel för mango. - Jordanalys:
För att fastställa exakt vilka näringsämnen som saknas, kan du göra en jordanalys.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag hittar verkligen ingen ohyra. Jag har kollat så noga. Dessutom har jag sprejat 😉
Den har fått exakt samma skötsel i alla år.
Tänkte testa med ny jord. Jag minns inte om jag planterade om den förra året.
/Maria
Tack för alla tips🙂
/Maria
Här finns oxå lite tips tror dock att den är direktöversatt till svenska.
https://www.picturethisai.com/sv/disease/Mangifera-indica-Brown-spot.html
Jag ser en hel koloni av bladlöss på ett av bladen då jag zoomar in bilden, under ett av bladen. Men det kan ju vara sköldlöss med på växten har du trädgård ställ ut växten det finns fiender till lössen ute + växterna brukar må bättre ute (ifall de sätts i skuggan i början) och då får de bättre motståndskraft
Bladlöss kan inte leva i jord så jorden behöver du aldrig byta ifall det är något så ofarligt som bladlöss
#8 Ah vad bra. Tack.
/Maria
Min erfarenhet av mangos är antingen att det är dålig luftfuktighet eller att den behöver en större kruka. Det är just det med krukan som jag åkt på ett flertal gånger.
Kan vara värt att kolla rötterna. Annars överväga att tillföra näring.
Härligt att se den spira igen!
Ja jag blev riktigt glad.
Men får se vad dom händer framöver.
/Maria
Jag hoppas på det bästa 🤞
#11: Så roligt att se att den repar sig
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris