Lite extra kärlek kan göra underverk
Om man vill testa sina gröna egenskaper finns det ibland möjlighet att köpa lite billigare växter som har en och annan defekt men som med lite extra omsorg kan ge stort nöje.
IKEA brukar ha exemplar som sorteras ut men även Plantagen.
Det finns säkert andra trädgårdshandlare som kör med samma princip.
Själv har jag skaffat några plantor på IKEA till en spottstyver. Oftast är ju växterna rimligt prissatta från början så det kan bli riktigt billiga fynd.
Plantagen har ett högre utgångspris men de har ju ett varierat utbud så där blir det mer intressanta fynd än billiga.
Plantagen har ju växtgaranti och den gäller inte för denna kategori.
Köper du några rea-växter eller är dina inköp mer planerade?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag får från inredningsbutiken här på gården ibland, när de har exemplar som är "fula". Hittills har det mest varit till uteplatsen och säsongväxter men det dyker upp ett och annat guldkorn.
Dock har jag inte särskilt bra odlingsförutsättningar här med mörka norrfönster, lite dragigt på vintern dessutom, men mina fådda murgrönor stortrivs åtminstone. 💚
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1: Roligt att du får lite överraskningsväxter.
Det är ju tråkigt om man inte får växterna att trivas men det händer ju även när man får perfekta exemplar.
Du kanske kan prova ngn extrabelysning i dina norrfönster.
Det finns smidiga lampor med ledbelysning som ger stor skillnad annars är det ju inte alla växter som behöver full sol och som dessutom kan funka hyfsat bra om det inte är så varmt.

Den här mini-orkidéen köpte jag på rea för många år sedan. Den var då överblommad och lite halvvissen. Är numera delad i två plantor som blommar flitigt nästan varje vinter.
Tror att det är mitt bästa blomköp någonsin.
#3: Verkligen jättefin och rikblommande - undrar vad det är för sort.
Kan tänka mig att blommorna håller länge oxå.
#4: Det är en Oncidium Twinkle, Dancing Lady Orchid.
#5: Tack!
Misstänkte att det var ngn form av Oncidium - Dancing Lady hänvisar till blommorna läste jag - ser ut som en dansande kvinna.
Roligt med växter som trivs så fint.
#3: Vilken söt! 🥰
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com