Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettbelysning
Läst 151 ggr
Sindri
1

Växtbelysning

Jag tänker försöka mig på att odla lite sallad och örter inomhus i vinter. Jag har sett att flera skriver att det går bra med vanlig belysning. Jag har ingen möjlighet att sätta upp något i taket så jag måste hitta något som kan stå själv. Jag hittade en lampa med integrerad LED hos Clas Ohlson,
https://www.clasohlson.com/se/Skrivbordslampa-dimbar-Northlight/p/36-8511
Den lyste väldigt starkt och har 400 lm.
Senare läste jag att man skall ha 1000 lm, då blir det väl bara speciella växtlampor.
Hos Bauhaus finns denna som är på 550 lm, lite bättre, kan det räcka?
https://www.bauhaus.se/laroa-led-bordl-m-touch-svart-inklusive#go-to-description
De kommer att stå i ett stort fönster så lite naturligt ljus kommer det också att bli, och när vädret är klart blir det en hel del morgonsol.
Jag tänker inte investera så mycket i detta för det är bara på prov, inga ställningar och annat, utan bara en lampa på fot som kan stå bland växterna. Bäst vore en vanlig lampa där man kunde sätta in en stark lampa, men det är svårt att hitta till rimligt pris.

Dimbar skrivbordslampa i slimmad modell!En enkel och smidig lampa med flexarm som gör den lätt att rikta. Touchdimmern gör det möjligt att dimma lampan i 4 steg - 15%, 40%, 65% och till sist 100% av full kapacitet. Teknisk informationF
  • Redigerat 2024-11-29 18:15 av Pyttelite
Pyttelite
0

Plantagen har en del varianter - tyvärr håller man på att bygger om sin webb men här är några.

https://www.plantagen.se/se/sok?c=produkter&q=Växtbelysning

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

På Plantagen finns allt som behövs för att odla livet. Hos oss kan du hitta inneväxter, uteväxter, möbler, redskap och inspiration till nästa projekt.
[Undertaker]
0

Även 1000lm är lite för en planta. Visst är det bättre än inget, men det är långt ifrån vad nästan alla plantor helst vill ha.

Kan råda Sansi 36W eller högre. T5 eller T8 Barrina är också bra växtlampor (T5 är svagare). Viktigt är oavsett växtlampa eller ej att det är ”full spectrum” och rent generellt är allt under 24W för svagt. Sedan är inte allt däröver effektivt nog heller men det är en bra tumregel.

[Undertaker]
0

Man kan klara sig med 11-15W vid små växter om lampan kan vara VÄLDIGT nära. Annars med bättre lampor funkar 30-50cm avstånd.

Sindri
0

Oj, jag var ute efter att slippa de s.k. Växtbelysningarna, men det verkar som om det inte går.
Då kommer det att bli en så dyr historia att jag avstår. Och de flesta skall hänga i taket, man jag bor i ett gammalt hus, och det kommer inte på fråga att borra hål i det pappspända taket för kedjor. Det är helt enkelt inte värt det lilla jag kan få ut. En basilika klarar sig ju med det ljus som finns på vintern och då får jag nöja mig med det.

[Undertaker]
0

#4: Som sagt: En lampa är bättre än ingen. Redan en vanlig lampa gör skillnad. Själv har jag för vintern också enbart enkla led-strips då det är bättre än inget.

Der jag skriver gäller verkligen mer om man vill få det mesta ur sina växter. Men många klarar sig med betydligt lägre ljus. De flesta växer långsammare då, får inte lika stora blad, blir lite långdragna/bara.

Pyttelite
0

#4: Om du tittar på de förslag från plantagen så är alla inte hängande från tak snarare tvärtom och det kan finnas ytterligare exempel i affären.

Titta gärna på det som plockats fram för din räknubg.

Det finns oxå tidigare trådar flr Växtbelysning som du gärna fått fortsätta i.

• Redigerat 2024-11-29 19:19 av Pyttelite
[Undertaker]
0

#6: Ja, många går att klistra eller fästa på andra vis och är platta, långs saker. Man får leta lite.

Finns även billigare no name lampor som är bra på till exempel amazon.

Sindri
0

Kanske jag helt enkelt få bygga en anpassad ställning till nästa vinter. Om det finns led-lister som är så starka, kan jag kanske fästa sådana på en stång.

#4 Jag har tittat på alla förslagen, men det är inte något som lockar, jag har tidigare tittat på nätet på fler butiker och webbutiker, samt läst gamla trådar, men inte fastnat för något. Det är därför jag frågar själv, ifall någon har hittat någon annan lösning. Jag kanske ev kan låna en lampa från mitt syrum, den är lysrörsliknande.
Jag tänkte hålla lite örter vid liv, samt dra upp sallads-, tomat- och gurkplantor som skall flytta till södern i januari. Där är det verkligen inte stark sol 16 timmar om dygnet den årstiden, men växterna överlever ändå.

Pyttelite
0

#8: Jag uppskattar om man kan hålla samman ämnena och lägg gärna till etikett när du skapar trådar.

Du skrev att det bara finns takhängda armaturer men det stämmer inte - du kan också förstärka redan befintlig belysning med en växtanpassad ”gödlampa” men bygg gärna ngt eget.

• Redigerat 2024-11-29 19:49 av Pyttelite
Sindri
0

Nej. Jag skrev att de flesta när man googlar är takhängda. Och en som man sätter i en kruka passar inte. Jag kommer att ha en stor yta med många små plantbebisar.
Sorry. Det där med etiketter är jag inte van vid så jag glömmer oftast. Skall försöka skärpa mig, bra att du säger till.

MalinMalvina
0

Om du redan har fönsterhängda lampor finns det glödlampor att köpa och skruva i som är full spectrum lampor, finns även armaturer med sugplopp du trycker fast på fönstret.

själv har jag investerat i "billiga" ledlister då det ät min första vinter med belysning för att se vad som funkar.

Kolla in min tråd, men jag har ju fått min man att bygga ställningar, tog ca 1 tim om du bortser från att jag målade dom och ca 500:- i material utöver leden.

Sindri
0

#11: Tack, men om jag hade det vore det inga problem.

MalinMalvina
0

Du fick fler än ett alternativ av mig, du har fått andra alternativ av andra, känns inte som att Växtbelysning är något för dig.

Funderat på att investera i mindre växthus med belysning i? Finns på Amazon exempelvis

Sindri
0

#13: Nej, det är ju det jag skriver. Jag vill inte köpa en speciell Växtbelysning, jag kanske bara kommer att använda den denna vinter. Jag har ingen möjlighet att hänga upp något, i så fall hade det redan varit löst.
Jag ville mest ventilera det där med hur mycket lumen man egentligen behöver. Jag har som sagt läst någonstans att man inte behöver speciell Växtbelysning, bara den är tillräckligt stark. Jag ville veta andras erfarenheter, innan jag frågar här har jag såklart googlat runt ganska mycket.
Jag har köpt en billig ledlist som jag skall experimentera med. Bygga hinner vi inte denna vinter, men om jag kommer att fortsätta med detta så kan det tänkas att vi bygger något i god tid till nästa mörkerperiod.

Sindri
1

Ha! Kanske allt har löst sig ändå. Var inne på en Lidl för att kolla efter en annan sak, och där stod en s k dagsljuslampa -på fot. 800 lumen. Inte vad man rekommenderar att det skall vara till växter men mina små skott mår betydligt bättre bara av den vanliga skrivbordslampan de haft ett par veckor så jag tror det blir bra.