Hibiskus?
När är bästa tiden att så Hibiskus när man är nybörjare?
Kan man så nu eller är det bättre att så på våren?
Jag har köpt frö men tvekar lite att så nu?
Jag har tillgång till extra belysning.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-08-31 19:40 av Pyttelite
Hibiskus är en populär blommande växt som kan odlas både inomhus och utomhus. För nybörjare är det generellt bäst att så hibiskusfrön på våren, eftersom detta ger plantorna en lång växtsäsong och optimala ljusförhållanden. Våren erbjuder naturligt längre dagar och mer solljus, vilket är fördelaktigt för plantans tillväxt.
Eftersom du har tillgång till extra belysning kan du dock så hibiskusfrön när som helst på året. Extra belysning kan kompensera för de kortare dagarna under höst och vinter och ge plantorna den ljusmängd de behöver för att växa.
Här är några steg för att så hibiskusfrön:
- Förbered fröna: Blötlägg fröna i ljummet vatten i 24 timmar innan sådd för att mjuka upp fröskalet och främja groning.
- Så fröna: Så fröna i en kruka med väldränerad såjord. Täck fröna lätt med ett tunt lager jord.
- Vattna: Håll jorden jämnt fuktig men inte blöt.
- Placering: Placera krukan på en varm plats med tillgång till mycket ljus, eller använd extra belysning om det behövs.
- Omskolning: När plantorna är tillräckligt stora och har utvecklat flera bladpar, kan de omskolas till större krukor.
Källor:
Ai kan 🙂 Det är ju så roligt.
Jag har gjort som Ai säger utom det att placera på varm plats. Sådden står i österfönster och får då värme de stunder det är sol vilket inte varit så ofta
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#1: Jag har av ”misstag” placerat några krukor på elementet som finns under fönstret och fått bra resultat.
Det innebär väl att vissa växter mår bra av undervärme
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2: Så brukar jag göra men har inga element igång nu.
#4: Ja det kan man även om jag inte lyckats….än 🙂

#4 Mina frön grodde på ett par dagar De stod ute i ett litet plastväxthus
Stolt ägare till tre La permer
#6: Hur lång tid tog det till du fick blommande plantor?

#7 Det återstår att se Sådde dem 24/7 i år
Stolt ägare till tre La permer
Spännande att se. Håller tummarna.